2017. március 29.

A munkaügyi audit jogi szemmel

munkaügyi auditA dinamikusan változó és egyre összetettebbé váló jogszabályi környezet újabb és újabb kihívások elé állítja a munkáltatókat. A mindenkor hatályos jogszabályoknak való megfelelés (ezáltal pedig elsősorban, de nem kizárólagosan a bírság megfizetésének elkerülése, a rendezett munkaügyi kapcsolatok biztosítása) olyan munkáltatói igény, amelynek eléréséhez megfelelő eszköz lehet a munkaügyi audit. 

A munkaügyi audit célja

A munkaügyi audit célja, hogy a munkáltató és a munkavállalók közötti viszonyrendszerben a vonatkozó munkajogi dokumentumok megvizsgálása útján, a jogilag releváns körülmények értékelése mellett feltérképezze és elemezze azokat a kritikus szegmenseket, amelyek munkajogi szempontból kockázatot rejthetnek magukban. A munkaügyi audit során feltárt problémák csak egy része következik a jogszabályi nem-megfelelésből. Problémát vethetnek fel ugyanis azok a munkajogi dokumentumok is, amelyek jogi szempontból ugyan nem kifogásolhatók, de mégsem képesek teljes mértékben lefedni a felek viszonyrendszerét (és szándékát). A munkaügyi audit további célja, hogy a feltárt munkajogi kockázatok minimalizálására/megszüntetésére megfelelő és hatékony eszközrendszert kínáljon a munkáltató számára (pl. minta-munkaszerződések és minta-tájékoztatók készítése, belső szabályzatok kialakítása és azok bevezetésének támogatása útján).

A munkaügyi audit folyamata 

A munkaügyi audit folyamata az alábbi három szakaszra bontható: 

  1. Adat- és információgyűjtés 

Az adatgyűjtés során többek között az alábbi munkajogi dokumentumok kerülnek bekérésre a munkáltatótól:

  • munkaszerződés;
  • munkáltatói tájékoztatók (amelyek érintik, illetve érinthetik többek között a lényeges munkafeltételeket, illetve azok módosítását, a külföldi kiküldetést, munkaidőkeret kezdő és befejező időpontját);
  • tanulmányi szerződés;
  • versenytilalmi megállapodás;
  • munka- és pihenőidő nyilvántartás;
  • munkáltatói szabályzatok.

Továbbá feltárásra kerülnek egyéb, munkajogi kockázatot magukban rejthető kérdéskörök is, így többek között az, hogy a munkáltatónál milyen kialakult gyakorlatok vannak (pl. hogyan történik a helyben szokásos és általánosan ismert módon történő közlés), van-e képviselettel rendelkező szakszervezet, működik-e üzemi tanács vagy a munkáltató kollektív szerződés hatálya alá tartozik-e. 

  1. Feldolgozás 

A rendelkezésre álló adatok és információk birtokában megvizsgálásra kerül, hogy a munkáltató által alkalmazott jogi eszközrendszer megfelel-e a hatályos jogszabályi követelményeknek, így elsősorban a Munka Törvénykönyve, a munkavédelemről szóló és a munkaügyi ellenőrzésről szóló törvény rendelkezéseinek. Ugyanakkor fontos figyelembe venni, hogy a munkáltatónak egyéb jogszabályokra is figyelemmel kell lennie a foglalkoztatás során, így például az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvényre.

  1. Kiértékelés

A munkaügyi audit során tipikusan az alábbi problémák kerülnek feltárásra a munkáltatók gyakorlatát vizsgálva:

  • munkáltatói tájékoztató átadásának elmulasztása;
  • érvénytelen kikötések a munkaszerződésben;
  • az egyenlő bánásmód alapelvét sértő belső gyakorlat vagy szabályzat;
  • munka- és pihenőidő nyilvántartás helytelen és/vagy hiányos vezetése;
  • jogszabálysértő személyes adatkezelés elsősorban az ellenőrzési joggal összefüggésben (pl. munkahelyi e-mail-ek ellenőrzése);
  • nyilatkozattételi és adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása.

A feltárt munkajogi problémák feloldására a munkaügyi audit megfelelő és hatékony eszközrendszert biztosít.

A munkaügyi audit a fentiek szerint segítheti a munkáltatót abban, hogy megfelelő, kockázatmentes jogi környezetet alakítson ki.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.