2017. május 30.

Tanácsok végelszámolás tervezése esetén

munkaerohiany

A tevékenységüket önként, végelszámolással megszüntető vállalkozásoknak érdemes már a végelszámolásról szóló tulajdonosi döntést megelőzően áttekinteni a végelszámolás számviteli és adózási hatásait, hogy megfelelően előkészítsék a vállalkozás bezárását, illetve ne érje őket kellemetlen meglepetés, váratlan többletköltség a végelszámolás miatt.

Legyen a végelszámolás kezdete a szokásos üzleti év első napja!

Mivel a végelszámolás kezdő napját megelőző nappal tevékenységet lezáró beszámolót és adóbevallásokat kell készítenie a vállalkozásnak, célszerű a végelszámolás kezdetét a szokásos üzleti év első napjára tenni. A vállalkozásnak így nem szükséges még egy könyvviteli zárást készíteni a végelszámolás elindítása miatt, az éves beszámoló egyben tevékenységet lezáró beszámoló lesz. Ezáltal a külön beszámoló okozta könyvvizsgálói díjat is meg tudja spórolni a vállalkozás, amennyiben könyvvizsgálatra kötelezett.

Annak ellenére, hogy a végelszámolás időszaka alatt a vállalkozás tovább folytathatja gazdasági tevékenységét, illetve maga a végelszámolás akár három évig is eltarthat, lényegesen megkönnyíti a helyzetet, ha a végelszámolás megkezdését megelőzően sikerül lezárni a gazdasági folyamatokat és rendezni a nyitott kérdéseket.

Ilyen nyitott tétel lehet a tulajdonostól kapott kölcsön. Tekintettel arra, hogy a végelszámolás végén a vállalkozásban semmilyen kötelezettség nem maradhat, a tulajdonossal szembeni kötelezettséget is rendezni kell, lehetőség szerint visszafizetéssel vagy adott kölcsönök, esetleg más követelések, eszközök átadásával. A kölcsön saját tőkévé történő konvertálása, vagy egy nem megfelelően átgondolt és időzített kötelezettség elengedés egy adóellenőrzés során problémákat okozhat, és ezen felül a magánszemély tulajdonosoknál adófizetési kötelezettséget is generálhat.

Érdemes adóelőleg mérséklést kérni

A korábbi évek adófizetési kötelezettsége alapján a végelszámolás időszaka alatt is fizetnie kell a vállalkozásnak társasági adó és helyi iparűzési adó előlegeket.

Amennyiben a számítások alapján a tényleges adó kevesebb lesz a végelszámolás időszaka alatt, mint az előírt adóelőlegek, érdemes adóelőleg mérséklést kérni az adóhatóságtól, hogy ezáltal is csökkentsük a vállalkozás terheit, illetve a későbbi túlfizetés összegét.

A végelszámolás alatt nagyon szoros határidőket kell betartani: a tevékenységet lezáró beszámoló és adóbevallások elkészítésére és benyújtására 30 nap, a végelszámolást lezáró beszámoló és adóbevallások elkészítésére és benyújtására 60 nap áll rendelkezésre. Érdemes előre egyeztetni a feladatokat és az időpontokat a vállalkozás ügyvédeivel, könyvelőivel, könyvvizsgálóival, adótanácsadóival és természetesen az ügyvezetőkkel, végelszámolóval és a tulajdonos képviselőivel, hogy mindenki tisztában legyen az ütemtervvel.

Különítsük el az iratokat!

A gyakorlat azt mutatja, hogy végelszámolás esetén Magyarországon számolni kell legalább egy NAV adóellenőrzéssel. Ha a vállalkozást korábban az adóhatóság kockázatos adózónak minősítette, akkor az adóhatóságnak kötelező az ellenőrzést lefolytatni.

A végelszámolás befejezésekor meg kell jelölni azt a helyet, ahol a vállalkozás iratait őrizni fogják a vállalkozás megszűnését követően. Az iratőrzés költségeinek felméréséhez érdemes már korábban összeállítani a korábbi évekkel kapcsolatos, megőrzendő iratokat és elkülöníteni azokat, amiket 6, 9 vagy még több évig kell megőriznie a vállalkozásnak.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.