2017. április 10.

NAV előtti cégképviselet – legfontosabb tudnivalók

NAV előtti cégképviseletA pénzügyi képviseletről szóló cikksorozatunk előző részeiben áttekintettük a pénzügyi képviselet jelentőségét, szükségességét. Az első cikkben az áfaregisztrált adóalany fogalmával foglalkoztunk, a másodikban azt jártuk körül, hogy ki lehet pénzügyi képviselő. Jelen cikkünkben vizsgáljuk meg általánosságban NAV előtti cégképviselet lehetőségét és előnyeit, és nézzük meg, miként segíthet leginkább egy képviselő adóügyeink teljesítésében!

Cégképviselet

Egy adott társaságot jellemzően vezető tisztségviselői képviselhetnek különböző eljárásokban, így a NAV előtti adóügyekben is. A cégkivonatban minden esetben egyértelműen szerepel a cégképviselet módja: lehetséges, hogy egy képviseletre jogosult önállóan eljárhat, de gyakran előfordul, hogy több képviselő együttes jóváhagyása szükséges egy adott döntéshez.

Ez a gyakorlatban sokszor nagyon bonyolult engedélyeztetési eljárást jelentene, különösen több ügyvezető együttes aláírási joga esetén, így a legtöbbször a cégek (ez igaz a külföldi áfa regisztráltakra is) adóügyeik teljesítésére megbízást adnak nagykorú munkavállalóiknak, illetve ügyvédnek, adótanácsadónak, adószakértőnek, okleveles adószakértőnek, könyvelőnek, könyvvizsgálónak vagy számviteli, könyvviteli vagy adótanácsadási tevékenység végzésére jogosult gazdasági társaság alkalmazottjának. Ez a legtöbb esetben egy külsős, könyveléssel, adótanácsadással foglalkozó cég állandó megbízását, meghatalmazását jelenti.

Állandó megbízás

Első lépésben például az áfaregisztrált adóalany bejelentkezésekor a T201-es nyomtatványon kell bejelenteni a cég képviseletére jogosult személyeket. Ezt követően az EGYKE nyomtatványon az előző nyomtatványon bejelentett képviselők megadják a leendő meghatalmazott adatait, a meghatalmazás jogcímét, és az ügycsoportot, amelyre a meghatalmazás kiterjed. Nézzük meg, hogyan nyilvánul meg ebben az esetben a NAV előtti cégképviselet, külföldi cégként miként profitálhatunk egy ilyen módon nyújtott állandó meghatalmazásból.

Bevallás-továbbítás ügyfélkapun

A meghatalmazással kijelölt és bejelentett állandó meghatalmazott ügyfélkapus hozzáférésén keresztül továbbíthatja online módon a társaság adóbevallásait és NAV felé benyújtandó egyéb nyomtatványait, a továbbított nyomtatványok adatai később is lekérdezhetőek lesznek az online felületen.

Törzsadat- és adófolyószámla-lekérdezés

A meghatalmazott továbbá bármikor lekérdezheti a képviselt vállalkozás törzsadatait, NAV felé bejelentett részletes cégadatait, információt kaphat a cég által benyújtandó adóbevallások gyakoriságáról, illetve arról, hogy a vállalkozás megbízható vagy kockázatos adózónak minősül-e esetlegesen az automatikus negyedéves adóhatósági minősítés eredményeképpen.

A NAV előtti cégképviselet esetében az egyik legfontosabb előny a mindenkori adófolyószámla-lekérdezés lehetősége, ennek segítségével a társaság meghatalmazottja folyamatosan nyomon kísérheti az egyes adóbefizetések státuszát és sikeres beérkezését, folyószámlára való felkönyvelését, és azonnali információt adhat a vállalat esetleges adóhiányáról, fizetési kötelezettségéről, vagy éppen a NAV által az adófolyószámlán előírt késedelmi pótlék összegéről.

Miért jó ez a gyakorlatban?

Mint a fenti példákból látható, sok konkrét előnyt jelenthet egy magyar nyelvet ismerő adótanácsadó, könyvelő, vagy ilyen tevékenységgel foglalkozó szolgáltató.

Egyszerűsíti az életet egy adott társaság számára adott meghatalmazás a mindenkori belföldi adókötelezettségek teljesítésében, illetve a társaság adójellegű helyzetének áttekintésében, értékelésében.

Probléma esetén a meghatalmazott közvetlenül is felveheti a kapcsolatot az illetékes adóhatósági ügyintézővel a NAV telefonos kontaktcenterén keresztül. Ez különösen fontos az áfaregisztrált adóalanyok esetén, ahol a magyarországi gazdasági jelenlét „legészrevehetőbb” jele egy belföldi adószám, és nincs saját munkavállaló, aki magyar nyelven el tudná látni ezeket az adminisztrációs feladatokat.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK:

Áfaregisztrált adóalany immár a törvényben is: hogyan kerül a NAV látókörébe?

Kötelezettség vagy lehetőség – ki lehet pénzügyi képviselő?

Általános fordított adózás – növekvő adminisztráció?

Tipikus helyzetek – avagy mikor elkerülhetetlen az áfa regisztráció?

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.