2018. július 24.

Cégértékelés a jövőbeli jövedelmek alapján, avagy a jövedelemtermelő képességen alapuló módszerek

jovedelemtermelo-kepessegen-alapulo-modszerek

Cikksorozatunk indításaként azt jártuk körbe, hogy a cégértékelést mely események válthatják ki, és milyen módszerek állnak rendelkezésre egy vállalat értékeléséhez. Jelen írásunkban a jövedelemtermelő képességen alapuló módszerek lényegét szeretnénk bemutatni. Kitérünk arra is, hogy mi szól ezen legelterjedtebb módszerek kiválasztása mellett, és mik az ezzel kapcsolatos kihívások. 

A jövedelemtermelő képességen alapuló módszerek lényege 

A jövedelemtermelő képességen alapuló módszerek fő ismérve, hogy a cég értékét a cég pénztermelő képessége alapján határozza meg. A tulajdonosi szemléletű megközelítés lényege, hogy a cég annyit ér, amennyi pénz kitermelésére képes a jövőben. Az így kitermelt pénz, más szóval osztalék, a tulajdonos jövedelme. A profitorientált vállalkozások elsődleges célja ugyanis a tulajdonosok jóllétének maximalizálása, azaz a lehető legtöbb jövedelem juttatása a tulajdonosok részére.

Hogyan határozhatók meg a jövőbeli jövedelmek? 

A jövőbeli pénzáramokat alapvetően két módszerrel határozhatjuk meg.

  • Az egyik lehetőség, ha a jövőbeli pénzáramokat múltbeli jövedelmek átlagolásával határozzuk meg, úgy, hogy a múltbeli jövedelmeket megtisztítjuk az egyedi és egyszeri bevételek és ráfordítások hatásától.
  • A másik megközelítés a diszkontált cash-flow módszer, röviden DCF-módszer. Ennek lényege, hogy a jövőbeli pénzáramokat részletes jövőbeli pénzügyi tervek alapján becsüljük meg.
A jelenérték és a kockázatok figyelembevétele 

Tekintettel arra, hogy jövőbeli pénzáramokkal dolgozunk, viszont a cég értékét a jelenben szeretnénk meghatározni, felmerül az igény jövőbeli pénzáramok jelenértéken történő meghatározására.

A jelenérték azt mutatja meg, hogy a jövőbeli pénzek mennyit érnek ma. A jövőbeli pénzáramok mai értéken történő meghatározását hívják más szóval diszkontálásnak. A jövőbeli pénzáramokból egy úgynevezett diszkontfaktor segítségével határozzuk meg a jelenértéket. A diszkontfaktorban tükröződnek többek között az általános inflációs várakozások, az adott vállalkozásba történő befektetés és az adott iparág kockázata is.

Milyen előnyökkel jár a jövedelemtermelő képességen alapuló módszerek használata? 

A jövedelemtermelő képességen alapuló módszerek a következő előnyökkel bírnak:

  • Az adott cég teljesítményéből indulnak ki.
  • Belső információkat, adatokat és a vállalkozás stratégiáját is figyelembe veszik.
  • A DCF-módszer a jövőbeli várakozásokra és trendekre épít, így nem csak a múltbeli adatokból kívánja megállapítani a cégértéket.
  • Figyelembe veszik az inflációt hatását.
  • Jövőbeli pénzáramoknál a felvásárlók a saját várakozásaikat vagy az esetleges szinergiahatásokat is beépítik az üzleti tervbe.
Melyek ezen módszerek buktatói? 

A jövőbeli pénzáramok elkészítésének és a megfelelő diszkontfaktor meghatározásának vannak hátulütői is.

  • Mind a pénzáramokhoz szükséges pénzügyi terv felépítése, mind a diszkontfaktor meghatározása időigényes folyamat.
  • Mivel ez rendre nagyon összetett folyamat, speciális szaktudást igényel, mely jellemzően szakértők bevonását is szükségessé teszi, és ennek megvan a megfelelő költségvonzata is.
  • Tekintettel arra, hogy a jövőbeli üzleti tervek feltételezéseken alapulnak, valamint, hogy a társaság és az iparági kockázat is becsléseken alapul, maga a végeredmény sok bizonytalanságot hordoz magában.
  • Épp a bizonytalanságnak és a sok egyedi megítélésnek köszönhetően kérdéses a külső felhasználó által a végeredmény elfogadottsága.

A bizonytalanságok és nehézségek ellenére a jövedelemtermelő képességen alapuló módszerek a legalaposabb és talán legismertebb cégértékelési módszerek, amelyeket nagyon gyakran használnak cégfelvásárlások esetén a vételár meghatározására.

Amennyiben cégértékeléssel kapcsolatos kérdése van, keresse meg pénzügyi tanácsadás üzletágunk szakértőit.

KAPCSOLÓDÓ HANGANYAG:

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.