A kereskedelem az emberiség egyik legősibb tevékenysége, melyben mindig központi szerepet játszott az ár. A cégek megjelenésével kialakult azok piaca is, és megjelent az igény a cégek értékének meghatározására. Korábbi sorozatunkban már bemutattuk a cégek üzleti döntéseit befolyásoló, gyors befektetésértékelési módszereket – mint a költségösszehasonlítást, a nyereségösszehasonlítást, a jövedelmezőségszámítást és az értékcsökkenés-számítást, – jelen cikkel elindított sorozatunkban pedig a cégértékelés különböző módszereit mutatjuk be, rávilágítva azok felhasználási területeire.

Ár vagy érték?

Valaminek az ára és értéke nem feltétlenül esik egybe, a két fogalom tartalmilag eltér egymástól. Az érték egy vagy több módszer által egzakt módon számítható, meghatározható összeg, míg az ár sokkal inkább alku révén alakul ki. Az érték alapot nyújthat ugyan ártárgyalásokhoz, az árat viszont számtalan további körülmény befolyásolja. Van-e rá kereslet, azaz van-e egyáltalán piaca az adott terméknek / cégnek? Remélhetők-e további szinergiák a vásárlástól? Mennyi forrás áll a vevő rendelkezésére?

A cégértékre leggyakrabban a cégvásárlások során van szükség, de számos más esemény is kiválthatja a cégértékelés szükségességét.

Mikor válhat szükségessé a cégértékelés?

A cégérték meghatározása iránti igény a következő helyzetekben merülhet fel:

  • Társaságok tulajdonrészének adás-vétele kapcsán az alku egy objektív értékből szokott kiindulni.
  • Ha egy a társaságból tag vagy részvényes válik ki, a velük történő elszámolás kapcsán is szükség van egy piaci árra.
  • Befektetői döntések megalapozásához, részvények tőzsdei adás-vétele kapcsán, elemzők készítenek cégértékeléseket.
  • Egy üzletág vagy egy egész társaság cégcsoporton belüli adás-vétele esetén az adózási célokat szolgáló független piaci ár meghatározásához is szükség lehet egy jól alátámasztott cégértékre az adózási kockázatok elkerülése érdekében.
  • Cégvásárlás esetén IFRS előírás a vételár felbontása annak alkotóelemeire. Ilyenkor az IFRS 3 Purchase Price Allocation módszerének megfelelően készül el egy speciális értékelés.
  • Start-up vállalkozások tőkebevonása során is nélkülözhetetlen a cégérték felbecslése, mely sokkal inkább az ötlet életképességének felmérésére és jövőbeli sikerességére fókuszál, mint a társaság múltbeli vagy jelenlegi teljesítményének elemzésére.
  • Egy önálló üzletág értékesítésekor is felmerülhet az üzletág értékelésének szükségessége.
  • Egy vállalkozás megszüntetése esetén is érdemes tudni, mi az az érték, amivel a tevékenység felszámolása nyomán számolni lehet.
Milyen módszerekkel készülhet cégértékelés?

A vállalatértékelés kiválasztásának megfelelő módszerét befolyásolják az értékelés célja, annak körülményei és a rendelkezésre álló erőforrások, illetve információk.

A cégértékelés leggyakrabban használt módszereit a következő kategóriákba lehet sorolni:

  • jövedelemtermelő-képességen alapuló módszerek
  • eszközértékű megközelítések
  • összehasonlító módszerek

A jövedelemtermelő-képességen alapuló módszerek közül az egyik legelterjedtebb a diszkontált jövőbeli pénzáramlások (discounted cash flow, DCF) módszere, amely jövőbeli üzleti terveken és cash-flow terveken alapul, és a piaci kockázatokat figyelembe véve határozza meg a jövőbeli pénzáramok jelentértékét.

Az eszközértékű megközelítések jellemzően a számviteli cégértéket veszik alapul, és a rendelkezésre álló eszközök és a kötelezettségek értékének különbségéből, azaz a társaság saját tőkéjéből indulnak ki. A szakértő célja az eszközökben lévő rejtett tartalékok és az esetleges mérlegen kívül eszközök és kötelezettségek feltárásával egy piaci értékre korrigált saját tőke meghatározása.

Az összehasonlító módszerek piaci adatokon alapulnak. Ezek az eljárások különböző adatbázisokból történő összehasonlító értékek lekérésével és kiértékelésével végezhetőek el.

Jelen cikkel elindított sorozatunk következő részeiben a leggyakrabban használt módszereket mutatjuk majd be. Elemezzük, hogy milyen esetben melyik módszer a legmegfelelőbb, és felvázoljuk az egyes módszerek előnyeit és gyenge pontjait.

Amennyiben cégértékeléssel kapcsolatos kérdése van, keresse meg pénzügyi tanácsadás üzletágunk szakértőit!

 

Szeles Szabolcs
pénzügyi tanácsadás igazgató
Tel: +3618873723
szabolcs.szeles@wtsklient.hu