2022. október 4.

Az energiaválság és a magyar adórendszer

Segíthet-e a recesszió megakadályozásában az adórendszer átalakítása?

energiaválság

Képesek-e eredményesen gazdálkodni a cégek a jelenlegi hazai adózási környezetben? Kellene-e változtatni a magyar adórendszeren az energiaválság miatt, és ha igen, melyik részén? Mit tehet a kormány, mit tehet a jegybank, és mit tehetnek a vállalatok a recessziós veszélyek elkerülése érdekében? Elemzésemben többek között ezekre a kérdésekre keresem a válaszokat.

Az, hogy képesek-e eredményesen gazdálkodni a cégek a jelenlegi adózási környezetben, nem elsősorban az adózási környezet megváltozásához kapcsolódó vállalati döntésekről szól. Sokkal inkább arról, hogy a megváltozott makrogazdasági környezetben (energiaválság, száguldó infláció, emelkedő hitelkamatok, magas forintárfolyam) biztosítja-e még az adórendszer az államháztartás szükséges bevételeit és közben az igazságos közteherviselést.

Az adórendszer ugyanis nem változott lényegi módon az elmúlt 10-12 évben, a jövedelmek megadóztatását célzó rendszerről a fogyasztás megadóztatására fókuszáló rendszer kialakítását követően. És bár az újabb szektoriális különadók bevezetése, valamint a kisadózók kedvezményes adózásának jelentős korlátozása sokaknak jelent többletterhet, a vállalatok többségének gazdálkodásában nem ezek a változások jelentik a fő kihívást.

Milyen megoldásokat nyújthat az energiaválság kihívásaira az adórendszer átalakítása?

A téma valós megtárgyalásához és a szükséges intézkedések meghozatalához ezért azt érdemes megvizsgálni, hogy a makrogazdasági feltételek megváltozása milyen változást okoz az államháztartás bevételeiben, és erre az adórendszeren keresztül milyen válaszokat érdemes adni.

A többszörösére nőtt energiaárak jelentik a legnagyobb kihívást a vállalatoknak, már csak azért is, mert a makrokörnyezet egyéb tényezői (infláció, kamatszintek, forintárfolyam) is elsősorban az energiaválság nyomán változnak.

Az energiaválság, a gáz és a villany árának emelkedése egyes vállalatokat szinte térdre kényszerít, a cégek nagy része viszont a termékei és szolgáltatásai árába építi be ezeket drágulásokat, ez vezet a nem csak Magyarországot, de egész Európát érintő túlfűtött inflációs nyomáshoz. A magyar adórendszer első körben profitál ebből a változásból, hiszen a magas infláció az elsősorban az áfa- és fogyasztási adó bevételekre fókuszáló rendszerben többletbevételeket generál. A jövedelmeket alacsony kulcsokkal adóztató rendszer ugyanakkor nem igazán tud sem a vállalatok, sem a magánszemélyek részére olyan további kedvezményeket biztosítani, amelyek az infláció okozta többletköltségeket akárcsak részben is kompenzálni tudnák. A csökkenő jövedelmek a vállalatoknál a beruházások visszafogását eredményezik, a magánszemélyek esetében pedig a fogyasztás elhalasztását és mérséklését, ami végül mégiscsak negatívan hat a fő állami bevételi forrást jelentő áfabevételekre.

Hosszabb távon mindez a gazdasági növekedés megtorpanásához, egyes piaci elemzők szerint a gazdaság recesszióba fordulásához vezethet. Mit tehet a kormány, mit tehet a jegybank, és mit tehetnek a vállalatok ennek a negatív folyamatnak a megakadályozása érdekében?

A kormány a fő bevételi forrás, a fogyasztási típusú adók szinten tartása érdekében a munkahelyek fenntartását segítő intézkedések meghozatalával tehet a legtöbbet. Az extra profit megadóztatása a költségvetés rövidtávú érdekeit szolgálta, és a rezsicsökkentés részbeni fenntartását tette lehetővé, közép- és hosszútávon szükség lehet a Covid-időszakban már kipróbált munkaerő-megtartó támogatások alkalmazására.

Mi áll a jegybanki alapkamat emelésének hátterében?

A jegybank, mint a monetáris politika fő irányítója sincs könnyű helyzetben. A leginkább Európát sújtó energiaválság az EUR/USD árfolyamra is jelentős negatív hatással volt, de a közép-kelet-európai devizák – köztük a forint – árfolyama a piaci bizonytalanság következtében még ennél is nagyobb veszteséget szenvedett, és a szokásosnál nagyobb mozgásokat produkált. Az elmúlt 12 hónap legmagasabb HUF/EUR árfolyama közel 20%-kal haladta meg a legalacsonyabb, 2021. szeptember 16-ai árfolyamot, és az árfolyam volatilitását illetően szintén beszédes adat, hogy csak az elmúlt hat hétben több, mint 8%-kal volt magasabb a HUF/EUR árfolyam napi maximuma (426,33) mint annak napi minimuma (393,04).

Nem csoda, ha a jegybank az alapkamat és az irányadó betéti kamat folyamatos emelésével próbálja féken tartani az árfolyamot, és ezen keresztül az inflációt. Bár ez az alapkamat 13%-os mértékre emelésével sem sikerült maradéktalanul, az mindenképpen helyes, ha a jegybank és a kormány inflációt mérséklő intézkedései összhangban vannak egymással. A kamatszint drasztikus emelkedése nyilván nem segít a gazdasági növekedésnek, de az egyensúly fenntartásában fontos szerepet játszik. Sorsdöntő lesz ugyanakkor, hogy a recessziós nyomás csökkenése esetén (amely persze nagyban függ a világgazdasági folyamatok alakulásától) a jegybank és a kormány ellenkező irányú, növekedést segítő intézkedései is a megfelelő időben, és egymással összhangban szülessenek majd meg.

Hogyan reagálhatnak a vállalatok a kihívásokra?

A vállalatok mozgástere az eddigiekben felsorolt indokok miatt meglehetősen korlátozott. Az első intézkedések az energiaválság első jeleire válaszul egyértelműen a gyakorta kétszámjegyű áremelések voltak. Ezzel párhuzamosan a költségcsökkentő és a beruházásokat elhalasztó intézkedések meghozatalára is sor került. Közép- és hosszútávon a munkaerő-piaci helyzet változására is fel kell készülni. A csökkenő jövedelmezőség miatti esetleges létszám-leépítések korlátozása érdekében szükség lehet a kormány munkahelymegőrzést szolgáló támogatási csomagjának megalkotására. Ehhez a vállalatok hosszútávú, felelős munkaerő-tervezési tevékenységükkel járulhatnak hozzá.

Összefoglalásként kijelenthető, hogy az előttünk álló időszak kihívásaira a piaci szereplők összehangolt intézkedéseivel lehet majd megfelelő válaszokat adni. A kormány a magyar adórendszer alappilléreinek változatlanul hagyásával, esetleges finomhangolásával, de a kiszámíthatóság fontosságának szem előtt tartásával tehet a legtöbbet a gazdaság folyamatainak megfelelő mederben tartásáért.

Adótanácsadóink már a cég indulása óta fogalmaznak meg javaslatokat a magyar adórendszer észszerűsítése és ügyfeleink, a vállalatok adózásának megkönnyítése és optimalizálása érdekében. Javaslatainkat több ízben vittük sikeresen keresztül a magyar adóigazgatáson és a döntéshozókon. Ugyan a jelenlegi makrogazdasági helyzet, az energiaválság most minden korábbinál súlyosabb kérdéseket vet fel, továbbra is minden erőnkkel igyekszünk ügyfeleinknek aktuális és személyre szabott gazdasági és adózási megoldásokat kínálni. Forduljon hozzánk bizalommal!

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.