Az idei évtől megváltoztak a pénzügyi képviseleti szolgáltatás nyújtására vonatkozó jogszabályi feltételek Magyarországon. Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény módosítása alapján az új feltételeknek 2025. január 1-jével kell megfelelni azoknak a pénzügyi képviselőknek, amelyek a rendelkezések hatálybalépésekor, vagyis 2023 októberében, illetve 2024 februárjában már szerepeltek a NAV nyilvántartásában, mint pénzügyi képviseleti szolgáltatást nyújtó társaságok.
Kinek kell a pénzügyi képviseleti szolgáltatás Magyarországon?
Az üzleti világban való eligazodás nem mindig egyszerű feladat, különösen akkor, ha határon átnyúló tevékenységet folytatunk. Ebben a komplex környezetben a pénzügyi képviselő kulcsszerepet játszik.
Ahogy arról már a pénzügyi képviseleti szolgáltatás témáját körüljáró cikksorozatunkban korábban írtunk, pénzügyi képviselő megbízása alapvetően az Európai Unión kívül letelepedett (Pl. Kína, Amerikai Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Svájc stb.) vállalkozások számára kötelező, amelyek Magyarországon kívánnak gazdasági tevékenységet folytatni, de nem rendelkeznek az országban állandó telephellyel. Pontosabban: olyan cégeknek szükséges Magyarországon pénzügyi képviselőt megbíznia, akik Európai Unión kívüli letelepedett társaságok és nem rendelkeznek az Európai Unió területén egyik tagállamban sem telephellyel. Ezen cégeknek a magyar áfatörvény szerint pénzügyi képviselőt kell megbízniuk annak érdekében, hogy eleget tudjanak tenni magyarországi adókötelezettségeiknek. Fontos, hogy a pénzügyi képviselőt be kell jelenteni a NAV felé, és a kiállított számlán is meg kell jelölni a pénzügyi képviselőt.
A pénzügyi képviseleti szolgáltatás tehát különösen fontos:
- harmadik országbeli cégek számára, amelyek termékeket vagy szolgáltatásokat értékesítenek Magyarországon és
- olyan vállalkozások esetében, amelyek távolról nyújtanak elektronikus szolgáltatásokat magyar magánszemélyeknek vagy cégeknek.
Az Európai Unión belüli cégek számára pénzügyi képviseleti szolgáltatás nem kötelező, de választhatják ezt a lehetőséget.
Mi az oka annak, hogy pénzügyi képviselőt kell megbíznia egy EU-n kívüli vállalkozásnak?
Mivel az Európai Unión kívül nem működik a tagállamok közötti jogsegély egyezmény, ezért az Európai Unión kívüli társaságoknak szükséges a pénzügyi képviseleti szolgáltatás igénybevétele, vagyis a pénzügyi képviselő megbízása. A pénzügyi képviselő egyetemleges és osztatlan közös felelősséggel rendelkezik az általa képviselt vállalkozások magyarországi tevékenysége, adófizetési kötelezettségei után, és az esetleges következményeket is viseli.
A pénzügyi képviseleti szolgáltatás ellátását végző társaság ügyfele állandó meghatalmazottjaként jár el minden adózással összefüggő kötelezettség teljesítésekor. Ez azt jelenti, hogy amíg fennáll a pénzügyi képviseleti szolgáltatás, addig a külföldi társaság nevében kizárólag a pénzügyi képviselő járhat el. A külföldi vállalkozás sem személyesen, sem más képviselő útján nem léphet fel.
Tehát a pénzügyi képviseleti szolgáltatás a vállalkozás és a szolgáltató között egy bizalmi és felelősségi kapcsolat.
A pénzügyi képviselőre vonatkozó előírások
Pénzügyi képviseleti szolgáltatást csak olyan cégek végezhetnek, amelyek kft vagy részvénytársasági formában működnek és szerepelnek a köztartozásmentes adózói adatbázisban.
Ezen túl, még a 2023-as tavaszi-nyári adócsomag vezette be azt a szigorítást a pénzügyi képviseleti szolgáltatás területén, amely szerint a pénzügyi képviselői státuszhoz nem 50 millió forint, hanem 150 millió forintos jegyzett tőkével kell rendelkezniük a gazdasági társaságoknak, vagy ennek megfelelő összegű, kizárólag a pénzügyi képviselő nevére szóló bankgaranciával rendelkeznek. A pénzügyi képviselőnek a feltételek meglétét a képviselet elfogadásának bejelentésekor, illetve ezt követően a tevékenység folyamatos végzése alatt évente kell igazolnia az adóhatóságnál.
Az új feltételeket 2025. január 1-ig kellett teljesíteni azoknak az adóalanyoknak, akik a módosítások hatályba lépésekor már pénzügyi képviselőként nyilván voltak tartva a NAV-nál.
Mi a feladata egy pénzügyi képviselőnek?
- A magyarországi adóregisztrációs eljárásban részt vesz.
- Az általa képviselt cégnek pénzforgalmi számlaszámot nyit. (A NAV ugyanis kizárólag erre a számlaszámra utalja ki a külföldi vállalkozást megillető adóvisszatérítéseket.)
- Bejelenti a képviselt külföldi céget a NAV Kiemelt Adózók Adóigazgatóságához.
- Kezeli az adóbevallásokat.
- Kapcsolatot tart a hatóságokkal.
- Tanácsadást biztosít az adózás sokrétű területén.
A WTS Klient adótanácsadó csapata jelentős szaktudással és sokéves tapasztalattal rendelkezik a pénzügyi képviseleti szolgáltatás területén. Állandó meghatalmazottként vállaljuk továbbá az adóhatóság előtti képviseletet, áfabevallások elkészítését, támogatjuk ügyfeleinket a magyarországi speciális számlázási előírásoknak való megfelelésében, illetve áfaanalízist és tanácsadást végzünk nemzetközi és belföldi tranzakciókkal kapcsolatban. Forduljon szakértőinkhez bizalommal!
Jelen cikkünk kizárólag az általános tájékoztatást szolgálja és nem tekinthető tanácsadásnak.