Az érintett naptári éves adózók már túl vannak az első globális minimumadóval kapcsolatos kötelezettségen, azaz a GLOBE nyomtatvány segítségével teljesítették az adatszolgáltatási kötelezettséget. Alig telt el néhány hét azonban, máris itt vannak a legfrissebb globális minimumadó változások, amelyek jelentős hatással lehetnek egyes multinacionális vállalatcsoportok életére.
Az USÁ-nak köszönhető globális minimumadó változások
2025. január 20-án, vagyis beiktatása napján Donald Trump, az Egyesült Államok újdonsült elnöke bejelentette, hogy a Global Tax Deal – amelynek része a globális minimumadó-megállapodás – a továbbiakban nem hatályos az USÁ-ban.
A korábbi amerikai elnökség a G7-es és G20-as csúcstalálkozókon még a globális minimumadó támogatásának jegyében vett részt, és végül közel 140 országgal tárgyalta meg a megállapodást az OECD által kidolgozott minimumadó javaslat elfogadására. Az új szabályrendszer helyi implementációja azonban egyelőre kevés országban valósult meg. Annak ellenére, hogy Biden elnök támogatta a globális minimumadó bevezetését, nem sikerült kellő kongresszusi támogatást szereznie, így nem került sor a minimumadó implementációjára az USA-ban sem.
Trump elnök a mostani rendeletében egyértelművé tette, hogy az Egyesült Államok visszavonja a támogatását a globális minimumadóról szóló egyezménnyel kapcsolatban, amely lehetővé tette volna a minimumadót bevezető országok számára, hogy kiegészítő adót vessenek ki az amerikai multinacionális vállalatokra.
Amerika kilépése a globális minimumadó rendszeréből számos kérdést vet fel, többek között az amerikai multinacionális vállalatok külföldi megadóztatását. A Trump adminisztráció büntetővámokat tervez kivetni, amennyiben egy ország a UTPR (Undertaxed Payments Rule, azaz aluladóztatott kifizetések szabálya) alapján megpróbál megadóztatni egy amerikai céget. Másrészt kérdéses, hogy a többi nagyobb gazdaság, amelyek nem implementálták a minimumadó szabályokat (pl. India, Kína) hogyan reagálnak erre a döntésre.
Magyarország az átmeneti minősített listán
Az év eleji globális minimumadó változások közül a következő friss hír, hogy január 15-én az OECD kiadta a listát egyrészt az IIR (Income Inclusion Rule, vagyis jövedelem-hozzászámítási szabály), másrészt a belföldi kiegészítő adó (Qualified Domestic Minimum Top-up Tax Rules and QDMTT Safe Harbours) szempontjából átmeneti minősített státusszal rendelkező joghatóságokról.
Az OECD a minősítése során azt vizsgálja, hogy az egyes joghatóságok jogszabályai megfelelnek-e a globális minimumadó közös nemzetközi szabályrendszerének. A magyar minimumadó törvény szabályozása a QDMTT és IIR típusú kiegészítő adó beszedési sorrendje tekintetében átmeneti jelleggel ugyan, de megkapta a minősített státuszt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Magyarországon bevezetett belföldi kiegészítő adó a 2024-es évre elismertnek minősül.
Ez azért is fontos, mert amennyiben a belföldi kiegészítő adó magyarországi szabályozása nem minősülne elismertnek, úgy az anyavállalat országában számított IIR mechanizmus alapján készült kalkulációban előfordulhat, hogy a magyarországi cégcsoporttagok után további kiegészítő adó fizetési kötelezettség merül fel. Másrészről az anyavállalat oldalán adminisztrációs könnyítést is jelent, mivel nekik nem szükséges a magyarországi csoporttagok után további kiegészítő adó kalkulációkat végezni.
A következő lépcsőfok, hogy a minimumadót bevezető országok az ún. peer-review keretében minősítsék egymás belföldi kiegészítő adó szabályrendszerét.
Bevallást érintő globális minimumadó változások
A globális minimumadó változások sorában a harmadik újdonság a frissített minimumadó bevallás, az ún. GIR (GloBE Information Return), ami úgyszintén január 15-én jelent meg. Az új GIR mind az adózóknak, mind pedig az adóhatóságoknak hasznos információkat tartalmaz. Az országok adóhatóságainak további segítség, hogy az új GIR alapján az OECD egy XML sémát is megjelentetett, amit az országok a tervek szerint a kölcsönös adatcseréhez fognak használni. Az érintett adózóknak a bevallást elsőként 2026. június 30-ig kell majd benyújtaniuk.
A GIR bevallással összefüggésben megjelent a Multilateral Competent Authority Agreement (MCAA) tervezete is. Ez az egyezmény azt a célt szolgálja, hogy megkönnyítse a GIR központi nyilvántartását és az adatcserét az országok között azáltal, hogy globális szinten szabályozza az automatikus GIR információcsere feltételeit és a működését. Ez a gyakorlatban az adózóknak egy jelentős további adminisztratív könnyítés, mivel, ha a végső anyavállalat vagy adatszolgáltatásra kijelölt csoporttag olyan országban adja be a GIR bevallást, ami csatlakozott az MCAA megállapodáshoz, akkor Magyarországon már nem szükséges a GIR bevallást beadni. A globális minimumadó változások következő várható lépése lesz majd a DAC9 irányelv elfogadása, amelyen az Európai Unió szintjén jelenleg is dolgoznak. A DAC9 irányelv hasonló célokat szolgál, mint az MCAA, de csak az EU tagállamait érinti.
Bővültek az adminisztrációs iránymutatások is
Az OECD a januári „globális minimumadó publikáció csomag” részeként új adminisztratív iránymutatást nyilvánosságra hozott a modellszabályok 9.1. cikkében szereplő átmeneti szabályok alkalmazásáról. Az iránymutatás az átmenet évében képzett halasztott adókövetelések kezelésével kapcsolatban nyújt további magyarázatokat.
Tekintve, hogy a 2024. évi beszámolóban már szerepeltetni szükséges a kiegészítő adó kötelezettséget, az érintett magyar társaságoknak rövidesen el kell végezniük a globális minimumadó kalkulációt. A WTS Klient adótanácsadói a kalkuláció elkészítésében, illetve bármely más, a globális minimumadó változások kapcsán felmerülő kérdésben szívesen nyújtanak segítséget. Az adótervezés és -tanácsadás részeként nem csupán a szabályok részleteit magyarázzuk el, de az Ön vállalatára szabott legoptimálisabb megoldásokat is kidolgozzuk. Forduljon hozzánk bizalommal!
Jelen cikkünk kizárólag az általános tájékoztatást szolgálja és nem tekinthető tanácsadásnak.