2025. június 13.

FRISSÍTVE: Sikertelen adatszolgáltatás az online számla rendszerben

2025 szeptemberétől szigorodik az üzleti validáció

sikertelen adatszolgáltatás

2025. szeptemberétől (a korábban beharangozott július 1. helyett) a NAV szigorítja az online számla adatszolgáltatás üzleti validációit. A változás lényege, hogy 21 jelenlegi figyelmeztető (WARNING) üzenet ezentúl átkerül a hiba (ERROR) kategóriába, vagyis mostantól sikertelen adatszolgáltatást eredményez. A módosítás az adóhatóság számára az adattisztaság, vagyis az adatok pontosságának és megbízhatóságának növelését, illetve a számlázási gyakorlat egységesítését szolgálja, nem utolsósorban azért, hogy megalapozza a várható e-áfa rendszert.

Az adattisztaság és egységesítés szerepe a sikeres adatszolgáltatásban

A NAV kiemelt célja, hogy az online számla adatszolgáltatás minősége tovább javuljon. Az új, szigorúbb validációk bevezetésével a hibás, ellentmondásos vagy félreérthető adatok kiszűrése könnyebbé válik. Ez nemcsak az adóhatóság, hanem a vállalkozások érdeke is. A hibás adatszolgáltatás azonban komoly kockázatokat hordoz: adathiány, hibás áfa-bevallás, bírság vagy akár ellenőrzés is lehet a következmény.

21 WARNING üzenet sikertelen adatszolgáltatást eredményező hibává válik

Az eddig figyelmeztetésként megjelent üzenetek hibává minősülése azt jelenti, hogy bármelyik előfordulása szeptembertől blokkolni fogja az adatszolgáltatás beküldését, tehát sikertelen adatszolgáltatást eredményez. A legjellemzőbb ilyen átminősülő figyelmeztető üzenetek közül a legfontosabbak a következők (zárójelben a NAV REST API interfészleírásában és fejlesztői dokumentációjában szereplő azonosító számokkal):

  • Adószám hibák: ha az áfacsoportos adóalany helyett annak tagját adják meg (hibakódok: 82, 91)
  • Áfa státusz problémák: hibás jelölések, mint például EUFADE, EUFAD37, KBAET, KBAUK (hibakódok: 581–584)
  • Árfolyamhibák: eltérés a forint és deviza között, illetve extrém árfolyamok (hibakódok: 1300–1310)
  • Módosító okirat hibák: irreális vagy hibás sorszámok, illetve alapszámla korábbi sztornózása (hibakódok: 560, 1140, 1150)
  • Adómentességi és teljesítési dátum hibák (hibakódok többek között: 591, 593, 596, 330)
Új WARNING validáció bevezetése

A NAV egy új figyelmeztető üzenetet is bevezet, amely a helytelen áfa státuszú adatszolgáltatásokra hívja fel a figyelmet. Ez a validáció akkor aktiválódik, ha a customerVatStatus = OTHER, miközben a communityVatNumber, illetve a thirdStateTaxId kezdete „HU” és érvényes magyar adószámot tartalmaz, vagy a customerTaxNumber/taxpayerId érvényes magyar adószámot tartalmaz.

Másképp fogalmazva: a rendszer figyelmeztetni fog bennünket, ha közösségi vagy harmadik országbeli értékesítésként jelentjük be az ügyletet, de valójában magyar közösségi adószámot tüntetünk fel a vevő adóalanyként. Az ilyen ellentmondás a későbbiekben komolyabb következményekhez is vezethet, így a figyelmeztetés célja, hogy időben kiszűrje. WARNING üzenet révén ez az új validáció az egyéb, fent említett áfa státusz problémákkal, hibás jelölésekkel ellentétben még nem vezet sikertelen adatszolgáltatáshoz.

Ha Ön könyvelő, pénzügyi vagy cégvezető: így előzze meg a sikertelen adatszolgáltatást!
  • Ellenőrizze, milyen WARNING típusú üzeneteket kapott a számláira eddig!
  • Vizsgálja meg, hogy ezek közül melyek tartoznak a szeptembertől sikertelen adatszolgáltatást eredményező, ERROR-rá átminősülő üzenetek közé!
  • Frissítse folyamatait és rendszereit, és végezzen tesztelést a NAV környezetében!
  • Különösen ellenőrizze a vevői adószámokat és áfa státuszokat, valamint az árfolyamadatokat!
Mi a fejlesztők teendője?
  • Vizsgálják meg a REST API specifikációk friss változatait!
  • Frissítsék a számlázó rendszerek validációs logikáit az új ERROR/WARNING eljárások szerint!
  • Végezzék el a szükséges teszteket a NAV tesztkörnyezetében!

A NAV 2025 szeptemberében hatályba lépő szigorításainak üzenete egyértelmű: a NAV komolyan veszi az adatszolgáltatás minőségét. A sikertelen adatszolgáltatás elsősorban ugyan jelentős működési és adókockázatot hordoz, de az online számla adatszolgáltatás már nem csupán adminisztratív kötelezettség, hanem az adózási digitalizáció kulcsplatformja. Aki időben reagál, versenyelőnyre tehet szert a NAV-val való gördülékeny együttműködésben – aki lemarad, annak viszont jelentős működési és adókockázatokkal kell számolnia.

Amennyiben kérdése van a változásokkal, a validációk implementálásával vagy a hibakezeléssel kapcsolatban, keressen bennünket bizalommal! A WTS Klient tanácsadói készen állnak a támogatásra.

Jelen cikkünk kizárólag az általános tájékoztatást szolgálja és nem tekinthető tanácsadásnak.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.