2019. február 12.

A cégértékelési módszerek összehasonlítása

A cégértékelési módszerek összehasonlítása

Cikksorozatunkban részletesen megvizsgáltuk a legfontosabb cégértékelési módszerek sajátosságait, így a jövedelemtermelő képességen alapuló módszerek, az összehasonlító módszerek és az eszközértékű megközelítések alapvető elemeit. Cikksorozatunk záró cikkét a módszerek összehasonlításának és alkalmazhatóságuk értékelésének szenteljük.

Cégértékelési módszerek kilenc szempont szerint 

A jobb áttekinthetőség kedvéért a legfontosabb cégértékelési módszerek összehasonlítását táblázatos formában mutatjuk be, több értékelési szempont figyelembevételével:

cegertekelesi_modszerek

Az ár és érték dilemmája 

„Az ár az, amit fizetsz. Az érték az, amit kapsz.” Warren Buffett 

A különböző cégértékelési módszerek jellemzően nagyon is eltérő eredményre jutnak. Vételár azonban csak egy van, és ez sok esetben egyik értékelési módszer eredményével sem esik egybe.

A cégértékelési módszerek ki is egészítik egymást 

Nem szeretnénk eredményt hirdetni és egyetlen, minden körülmények között használandó módszert kikiáltani. Különböző körülmények, üzletágak és adottságok eltérő értékelési módszereket használatát teszik észszerűvé. A megfelelő módszer kiválasztására nem lehet feltétlenül egy szabályrendszert kialakítani, csak esetleg a gyakorlatban tapasztalt mintákat meghatározni. Általánosságban elmondható, hogy a jövedelemtermelő-képességen alapuló módszerek leginkább cégfelvásárlások, tőkebefektetések esetén, új iparágakban és új technológiák értékelésére használhatók. Az összehasonlító módszerek nagyobb vagy tőzsdei cégek értékelésére alkalmasak, illetve azokban az esetekben alkalmazhatóak, ha a DCF-módszerrel történő értékelés nem kivitelezhető, mert pl. nincs belső adat a vevői oldal értékeléséhez, vagy ha a jövőbeli pénzáramokban és a feltételezésekben jelentős bizonytalanság van. Az eszközértékű megközelítések segítségével pedig meghatározható egy cég értékének a minimuma.

Az ár és az érték fenti dilemmáját feloldandó arra a következtetésre is juthatunk, hogy a cégértékelési módszerek nem is feltétlen egymással rivalizáló megközelítések, hanem azok akár jól meg is férnek egymás mellett. Sőt, sokszor kifejezetten hasznos a különböző cégértékelési módszerek kombinálása. Ha elvégezzük az értékelést a különböző megközelítések szerint, az így megkapott cégértékek alkothatják a vételár lehetséges intervallumát, ami hasznos tárgyalási alapnak tekinthető egy cégfelvásárlás vagy tőkebefektetés esetén.

Cikksorozatunkban a leggyakrabban használt cégértékelési módszerek kerültek bemutatásra. Elemeztük az egyes módszerek felhasználási területeit, és felvázoltuk az egyes módszerek előnyeit és gyenge pontjait.

Amennyiben cégértékeléssel kapcsolatban további részletekre vagy egy egyedi vállalat értékelésére kíváncsi, keresse meg pénzügyi tanácsadás üzletágunk szakértőit.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.