2017. január 5.

Hírlevél 2017/I – NAV-figyelemfelhívás termékdíj ügyben

Mi a teendő, ha a NAV-tól termékdíjjal kapcsolatos figyelmeztető levelet kaptam?

Az elmúlt hónapban számtalan cég kapott a NAV-tól az elektronikus postaládájába termékdíjjal kapcsolatos figyelemfelhívó levelet. Az első sokk után, amit általában mindannyiunkban előidéz egy NAV-tól kapott értesítés, figyelmesen végigolvasva a levelet bizonyára több kérdés is megfogalmazódik. Az alábbiakban néhány alapvető kérdést válaszolunk meg.

Miért pont az én cégem kapott ilyen levelet? Mi volt a kiválasztás alapja?

A NAV az érintett cégeket a rendelkezésére álló adatbázisokból nyert információk alapján választotta ki. Például az EKÁER-számok igénylésekor meg kell adni többek között a fuvarozott termékek vámtarifaszámát is. Mivel a termékdíj-törvény is vámtarifaszámok alapján határozza meg, hogy mely termékek termékdíjkötelesek és melyek nem, így az EKÁER-adatbázisban lejelentett vámtarifaszámok alapján az adóhatóság számára ismert tény, ha a cég termékdíjköteles termékekkel kereskedett.

A NAV-tól kapott levél automatikusan azt jelenti, hogy a cég termékdíj szempontjából kötelezett és teljesítenie kell az ezzel kapcsolatos bejelentési, bevallási és fizetési kötelezettséget?

Az adóhatóság a levelében csak azt állapítja meg, ha a cégnek termékdíjköteles termék volt a birtokában. Ezt követően csak feltételes módban nyilatkozik az esetlegesen felmerülő kötelezettségekről. A termékdíjköteles termékek birtoklása ugyanis nem jelenti automatikusan azt, hogy termékdíjat is kell fizetni.

Mely esetekben merülhetnek fel a fenti kötelezettségek?

Termékdíj-fizetési kötelezettség például többek között akkor fordulhat elő, ha termékdíjköteles terméket (akkumulátor, csomagolószer, egyéb kőolajtermék, gumiabroncs, elektromos, elektronikai berendezés, irodai papír, reklámhordozó papír, egyéb műanyag termék, egyéb vegyipari termék) külföldről hoz be, és azt saját céllal felhasználja, vagy belföldön forgalomba helyezi.

A fenti vizsgálat milyen időszakra kell, hogy kiterjedjen?

A NAV-levél a 2015-ös időszakra vonatkozóan valószínűsíti a termékdíj-kötelezettséget, de véleményünk szerint az esetleges elmaradt kötelezettségek pótlása elévülési időn belül javasolt, hogy ne szolgáltassunk támadási felületet az adóhatóságnak egy esetleges későbbi átfogó ellenőrzés alkalmával, és ezáltal elkerüljük az esetleges bírságokat.

Mi a további teendő?

Az adóhatóság elsődlegesen arra kéri a cégeket, hogy vizsgálják felül a nyilvántartásaikat, és amennyiben megállapítást nyer, hogy termékdíj-kötelezettségük (bejelentés, bevallás, befizetés) keletkezik, úgy azt mielőbb pótolni kell.

Amennyiben viszont a tranzakciók és nyilvántartások átvizsgálását követően az derül ki, hogy a cégnek nincs termékdíj-kötelezettsége, akkor a NAV a levélben arra kéri a cégeket, hogy adategyeztetés céljából vegyék fel a kapcsolatot a székhely szerint illetékes adó- és vámigazgatással.

Tapasztalataink alapján a cégek többsége termékdíj-kötelezett, bár ez még a cégvezetés számára sem egyértelmű. Éppen ezért mi is azt tudjuk javasolni, hogy mindenképpen érdemes első körben a nyilvántartásokat, illetve a cégnél zajló folyamatokat megvizsgálni, hogy a kötelezettség felmerül-e. Mivel a termékdíjas szabályozás eléggé komplex, javasoljuk, hogy ebben a fázisban vegyék igénybe termékdíj-szakértő segítségét.

Amennyiben a témával kapcsolatosan további kérdése lenne, termékdíj-szakértőink készséggel állnak rendelkezésére.


Töltse le hírlevelünket PDF formátumban itt!

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.