2024. április 23.

A mesterséges intelligencia és a robotizáció gyakorlati hasznosítása

Sokat beszélünk róla, de mégis milyen pénzügyi területeken alkalmazhatjuk?

robotizáció

Néhány hete jelent meg legutóbbi cikkünk a mesterséges intelligenciának az adótanácsadásban betöltött szerepéről, nem sokkal korábban pedig a szoftverrobotok folyamatosan fejlődő intelligenciájáról, máris újra elővesszük a témát. Miért? Mert nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a mesterséges intelligencia és a robotizáció napjaink üzleti világának talán legizgalmasabb és legtöbbet ígérő területe. Pénzügyi tanácsadói szolgáltatásokkal foglalkozó társaságunk stratégiai kérdései között is egyre inkább fókuszba kerül a technológiai fejlesztés, az automatizáció és a robotizáció, illetve a mesterséges intelligencia által vezérelt megoldások használata. Alábbi cikkünkben így a mi gyakorlati példánkon keresztül mutatjuk be ezek gyakorlati alkalmazási lehetőségeit.

Transzformáció a számvitelben

Nem kérdés, hogy a számviteli szolgáltatói piac egyik vezető vállalkozásaként a digitalizáció és robotizáció területein (is) élen kell járnunk úgy, hogy közben az óvatosság, tudatosság és arányosság vezéreljenek minket. Nem egyértelmű ugyanis, hogy a technológiai fejlesztés és a robotizáció területén mibe érdemes befektetni. Nem régen vált például nyilvánvalóvá, hogy a számviteli szakmában az OCR (szövegfelismerő) technológia, a NAV online fejlesztéseinek köszönhetően, a belföldi számlák feldolgozása vonatkozásában szinte okafogyottá vált. Globális és lokális tendenciákat, irányokat tehát egyaránt figyelni szükséges, ugyanakkor a döntések késleltetése is súlyos következményekkel, behozhatatlan lemaradással járhat.

Szakmánk kétségtelenül jelentős transzformációban van. A jövő (szinte a jelen) könyvelője már nem fog adatot rögzíteni, hiszen a banki tranzakciókat, vevői számlákat automatikusan beolvassuk, a szállítói számlák adattartalmát a NAV online adatbázisából töltjük le, a főkönyvi könyvelési tételek (bér, értékcsökkenés, devizás átértékelések, aktív és passzív időbeli elhatárolások, adók stb. könyvelése) nagyrészt beolvashatók, illetve futtathatók a könyvelési szoftverben.

Ezzel együtt az ügyfelek részéről jogos elvárás, hogy a személyre szabottság, a humán odafigyelés ne vesszen el.

Robotizáció a háttérrendszerekben

Hogyan lehet tehát az, hogy az arc is megmaradjon, de egyúttal a kor követelményeinek is megfeleljünk a mesterséges intelligencia használata, a robotizáció és a technológiák bevetése során?

A válasz egyszerű: a mesterséges intelligenciát és a robotokat nem a frontra ültetjük, hanem háttérrendszereinken engedjük szélesebb körben és szoros kontroll mellett működni.

Mára már legtöbb üzletágunkban megjelenik valamilyen formában a mesterséges intelligencia használata vagy használatának lehetősége.

Milyen konkrét fejlesztési irányok körvonalazódnak a WTS Klientnél?

  • Outsource, pénzügyi tanácsadási és kontrolling szolgáltatásaink technológiai hátterében az Excel makrók, Power Pivot és Power Query mellett már évekkel ezelőtt megjelent a mesterséges intelligencia által vezérelt szoftveres BI (business intelligence, üzleti intelligencia), amelyet házon belül használt könyvelő rendszereinkhez és ügyfeleink ERP (vállalatirányítási információs) rendszereihez egyaránt illeszthetünk. A naprakész számvitelben a főkönyvi számok mellett használt könyvelési dimenziók az intelligens adatbázis-használat által adják az alapját annak a dinamikus irányítópult felületnek, amely kiváltja az Excel alapú kontrolling riportok alkalmazását. Természetesen a pénzügyi információk mellett a vállalat további, adatbázisokat generáló területeinek – például a termelés vagy a HR – strukturált információi ugyanúgy megjeleníthetők ezen felületen azzal a céllal, hogy az ügyfél vállalatvezetése ezáltal is átfogó információkkal rendelkezhessen döntéshozatalai során.
  • Könyvelési üzletágunk egyik házon belül használt szoftvere esetén komplex dokumentumfolyamat- és számlajóváhagyási rendszer biztosítja a teljeskörű, integrált és digitális szállítói számlafeldolgozást. Ennek során a mesterséges intelligenciát is alkalmazó megoldás letölti ügyfeleink belföldi számlaadatait a NAV online rendszeréből, és az adattartalmakat összepárosítja az ügyfélportálra szkennelt formátumban betöltött számla vagy e-számla adataival. A szoftver a számlaképet és adattartalmat automatikusan áttölti a számlaiktatási és engedélyezési rendszerbe, ahonnan digitális ügyféljóváhagyást követően érkezik a számviteli modulba, előrögzített állapotban.
  • Adótanácsadási üzletágunkban is egyre több területen mérlegeljük a robotizáció és a mesterséges intelligencia adta lehetőségek alkalmazhatóságát. Compliance szolgáltatások területén, bizonyos pénzügyi összehasonlító adatok előszűrésekor, jogszabályváltozások követésében vagy adókötelezettségek monitorozásában segíthetnek ezek a megoldások. (Ezekről a megoldásokról Szadai András cikkében olvashatnak bővebben.)
  • A saját toborzási tevékenységünkben a HRM (human resource management) szoftverünkbe beépített mesterséges intelligencia a preboarding folyamatunkat támogatja a jelöltek rangsorolásával. A beépített mesterséges intelligencia kulcsszavakkal tanítva, paraméterek mentén alkalmas a beérkező önéletrajzok adatainak feldolgozására, kiértékelésére. Ez a fajta robotizáció komoly segítséget jelent a HR szervezetünknek nagyobb mennyiségű adatok feldolgozása során.
Belső vagy külső fejlesztések

Ahogy egy korábbi írásunkban fogalmaztunk, manapság már szinte minden igényre találhatunk kész szoftvereket, úgynevezett dobozos megoldásokat. Választhatjuk ugyanakkor a külső fejlesztőkkel vagy saját fejlesztő csapattal kidolgozott, saját megoldásokat is. Nincs mindenható recept, a cégvezetőknek, informatikai vezetőknek kell megtalálni, hogy mi illeszkedik legjobban a cég lehetőségeihez és céljaihoz. Sokszor a kevert megoldások is életképesek.

A WTS Klient jelenleg a fenti, mesterséges intelligenciával támogatott megoldásokat nem saját fejlesztéssel, hanem kész szoftverek megvásárlása, illetve bérlése révén alkalmazza. Ugyanakkor a belső erőforrással megvalósított RPA (robotizált folyamatautomatizálás, robotizáció) és digitalizáció által évről-évre megtesszük a szükséges lépéseket a technológiai fejlesztések, hatékonyságnövelés és az üzleti automatizáció terén.

A WTS Klient több mint 25 éve támogatja nemzetközi vállalatok számvitelért és adózásért felelős vezetőit. Adóügyi, folyamattervezési és IT-megoldások terén is tapasztalt, az automatizáció és robotizáció világában jártas szakembereink segítenek a sokrétű igények összehangolásában és a versenytársakkal szemben is előnyt jelentő digitális rendszerek kialakításában. IT / Business Automation üzletágunk várja megkeresését, ha informatikai megoldásokra van szüksége vállalata folyamatainak optimalizálásához!

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.