2025. április 10.

Hétfőn életbe lép az EU áfareformja

Hivatalosan is elfogadták a ViDA csomagot

EU áfareformja

Az Európai Unió 2025. március 11-én hivatalosan elfogadta a ViDA (VAT in the Digital Age) csomagot, amely az uniós áfarendszer digitalizációját célozza. Az EU áfareformja a március 25-i kihirdetéstől számított 20. napon, április 14-én, hétfőn lép életbe, de a változásokat fokozatosan vezetik be 2025 és 2035 között. A ViDA csomag célja a digitális kereskedelem és a határon átnyúló ügyletek átláthatóságának növelése, az adóelkerülés visszaszorítása, valamint az adminisztrációs terhek csökkentése, az újítások ugyanakkor egyaránt jelentenek komoly kihívásokat és lehetőségeket is a vállalkozások számára.

Az EU áfareformja három fő pillérre épül.

1. pillér: E-számlázás és digitális jelentéskészítés
  • 2025-től: A tagállamok kötelezővé tehetik az e-számlázást belföldi ügyleteknél.
  • július 1-től: Minden határon átnyúló B2B (business-to-business) és B2G (business-to-government) ügyletre kötelező lesz az e-számlázás, szabványos uniós formátumban. A digitális adatszolgáltatás is kötelező lesz.
  • 2035-től: Teljes uniós harmonizáció.

 Vállalkozásokra gyakorolt hatás

 Komoly informatikai és adminisztratív felkészülést igényel, a cégeknek át kell alakítaniuk a számlázási rendszereiket.

2. pillér: Platformgazdaság

2028. július 1-től: Az EU áfareformja 2. pilléreként a személyszállítást és szállást kínáló platformok (pl., Uber Airbnb) bizonyos esetekben vélelmezett áfaalanyként válnak áfafizetési kötelezetté.

Nem kell áfát fizetniük ezeknek a platformoknak azonban, ha a tényleges szolgáltató érvényes áfaszámot ad meg, és nyilatkozik, hogy ő maga számol el az áfával. A szabály főként azokra az esetekre vonatkozik, amikor az eredeti szolgáltató nem lenne áfaköteles.

A szabály bevezetését 2030. január 1-ig halaszthatják a tagállamok, a KKV-k kivételek lehetnek ez alól a szabály alól.

Egyéb kötelezettségek:

  • A platformok B2C (business-to-consumer) facilitációs szolgáltatásainak teljesítési helye ott lesz, ahol az alapszolgáltatás történik.
  • Azok az ügyfelek, akik nem adnak meg áfaazonosítót, automatikusan nem adóalanyként lesznek kezelve.
  • Azok a platformok, amelyek áruk értékesítését segítik, és harmadik fél tulajdonában lévő árukat tárolnak (pl. raktárban), kötelesek értesíteni a tulajdonost, ha az áruk más országba kerülnek.

Vállalkozásokra gyakorolt hatás

A EU áfareformja 2. pillére szektorspecifikus. Különösen azoknak a platformoknak jelent komoly változást, amelyek személyszállítási és szálláshely-szolgáltatásokat közvetítenek. Azok a szolgáltatók is érintettek, akik ezeket a szolgáltatásokat a platformokon keresztül kínálják, de jelenleg nem kötelesek áfát felszámítani. A jövőben ugyanis a platformokra hárulhat az áfafizetési kötelezettség, és ez hatással lehet az árakra és a bevételekre.

A „vélelmezett szállítói” szabályt a tagállamok eltérő módon alkalmazhatják, ami bonyolíthatja a szabályoknak való megfelelést, különösen a szolgáltatók áfa-státuszának ellenőrzése során. Tagállamonként eltérhet a rövid távú szállásbérlés definíciója is.

3. pillér: Egységes áfaregisztráció
  • OSS bővítése (2028. július 1-től): Az EU-n belüli B2C értékesítések egyszerűsített áfabevallása (OSS) új szolgáltatásokra is kiterjed (pl. villamosenergia, földgáz, szerelési szerződések, belföldi értékesítések).
  • Energiaellátás (2027. január 1-től): Az OSS-t kiterjesztik az energiaellátásra is (pl. EV-töltés más tagállamban).
  • Saját áru mozgása (2028. július 1-től): Új OSS modul lesz az EU-n belüli saját áruk mozgására – elkerülhető a célországban való áfaregisztráció, ha az áru teljes levonásra jogosít. Az új szabály kiváltja a vevői készlet egyszerűsítési szabályt, amelyet ezzel egyidejűleg megszüntetnek.
  • Fordított adózás (B2B): A tagállamoknak kötelező lesz alkalmazniuk a fordított adózást, ha az eladó nem, de a vevő áfaregisztrált a célországban – ez csökkenti a külföldi cégek regisztrációs kötelezettségét.
  • Live streaming és virtuális események: január 1. óta már új szabályok érvényesek a teljesítési hely meghatározására B2C esetén, ezek az elektronikus szolgáltatások szabályait követik.

 Az EU áfareformja az eredeti javaslatban tartalmazta a célország szerinti adóztatást az árrés értékesítéseknél (pl. műtárgyak), ez azonban kikerült a végleges szövegből.

Vállalkozásokra gyakorolt hatás

Bár az EU áfareformja 3. pillérében megfogalmazott új szabályok csökkentik a külföldi áfaregisztrációk szükségességét, nem szüntetik meg teljesen azt. Egy nem letelepedett eladónak például továbbra is regisztrálnia kell abban a tagállamban, ahonnan közösségi értékesítést végez.

A regisztráció hiánya cash-flow hátrányokhoz vezethet, mivel az előzetesen felszámított áfát csak külföldi áfa-visszatérítési eljáráson keresztül lehet visszaigényelni. A cégeknek mérlegelniük kell, hogy fenntartják-e meglévő regisztrációikat, vagy kihasználják az új egyszerűsítéseket.

  C0408 Vida Timeline Hu

Miért fontos már most tervezni?

Bár több szabályozási változás csak évekkel később lép életbe, az EU áfareformja  által megkövetelt fejlesztések – például az e-számlázás vagy a valós idejű jelentés – komoly pénzügyi és technológiai átalakítást igényelnek. Ez nemcsak a könyvelést, hanem a jogi, adózási és informatikai területeket is érinti.

Kulcsfontosságú lépések a vállalkozások számára:

  • Az e-számlázás és digitális jelentéstétel rendszereinek megtervezése
  • A platformok szerződéses védelmének felülvizsgálata az áfa-kockázatok áthárítása érdekében
  • A vevők státuszának és helyének alapos ellenőrzése
  • Felelősség- és kockázatelemzés elvégzése a büntetések elkerüléséhez
Nem minden tagállam vár a ViDA határidőkre

Több tagállam – például Magyarország, Németország, Belgium, Lengyelország, Spanyolország vagy Franciaország – nem várja meg, hogy az EU áfareformja a tervezett menetrendben életbe lépjen, hanem bizonyos területeken már most bevezeti vagy tervezi bevezetni a kötelező e-számlázást és a jelentéstételi kötelezettséget. Ezért célszerű rövid távon is figyelemmel kísérni a nemzeti szabályozási változásokat, hogy a vállalkozások időben reagálni tudjanak.

Mi vár ránk a következő években?

Az EU áfareformja átformálja az uniós áfa-szabályozást a digitális kor elvárásainak megfelelően. Az új szabályok nemcsak az e-kereskedelmet, hanem szinte minden vállalkozást érintenek.

A felkészülés nem halogatható: érdemes már most megkezdeni az üzleti folyamatok felülvizsgálatát, IT-rendszerek fejlesztését és a jogi környezet értékelését, hogy a cégek ne kockáztassanak későbbi bírságokat, késedelmeket vagy működési fennakadásokat.

A WTS Klient áfaszakértői több évtizedes szakmai tapasztalatukkal nemcsak a hazai, de a nemzetközi áfaszabályozás terén is hatékonyan tudják támogatni ügyfeleiket. Forduljon hozzánk Ön is bizalommal, ha a cége nemzetközi, EU-n belüli tranzakciókban érintett, és kérdései merülnek fel, hogy milyen változásokra kell készülnie az EU áfareformja kapcsán!

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.