2025. október 14-én az Országgyűlés elé került a 2025-ös őszi adócsomagot tartalmazó törvényjavaslat, amely ezúttal is számos változtatást tartalmaz. A jogalkotó szándéka az adótörvények módosításával többek között több adónem vonatkozásában:
- az adminisztrációs terhek csökkentése,
- a jogszabályi feltételek pontosítása és
- a nemzetközi jogforrások iránymutatásainak implementálása.
Cikkünkben a legfontosabb módosításokat foglaltuk össze.
Általános forgalmi adó
Csoportos áfaalanyok
- Áfacsoportok létrehozása: A 2025-ös őszi adócsomag egyszerűsítené az áfacsoportok létrehozásának folyamatát. A továbbiakban elegendő lenne a tag nyilatkozata arra vonatkozóan, hogy nyilvántartási rendszere képes egyértelműen elkülöníteni a belső és külső kapcsolatok tranzakcióit, így ennek bemutatása többé nem volna szükségszerű.
- Áfacsoport képviselője: Az áfacsoport képviselőjének megszűnése esetén, amennyiben a csoport egy 15 napos határidőn belül nem jelöl ki és jelent be új képviselőt, úgy a NAV automatikusan a legnagyobb adóteljesítményű tagot jelölné ki ezen szerepkörre. A csoportképviselő ilyen minősége megszűnne, amennyiben felszámolási vagy kényszertörlési eljárás alá kerülne.
Adatszolgáltatási kötelezettség
A javaslat alapján az áfabevallás összesítő jelentésében kötelező lesz feltüntetni számlaszinten a levonásra kerülő áfa tényleges összegét, nem csak az adóalapot és az áthárított áfát. Ezen rendelkezés érvényes lenne a főlapokra, a módosító és érvénytelenítő számlákat tartalmazó lapokra, valamint az előlegszámlákra vonatkozó adatszolgáltatásra is. A módosítás 2026 júliusától lépne életbe.
Áfakulcs-változás
2026. január 1-jétől az eddigi 27%-ról 5%-ra csökkenne a marhahús és a kapcsolódó belsőség értékesítése után fizetendő áfa kulcsa.
Globális minimumadó
- Új fogalmak: Az országonkénti jelentéshez kapcsolódó átmeneti mentesség alkalmazásával összefüggésben bevezetésre kerülnének az egyszerűsített lefedett adó, az elismert országonkénti jelentés és az elismert pénzügyi beszámoló, illetőleg az egyszerűsített tényleges adómérték fogalmak.
- Átmeneti adókulcsok pontosítása: A gazdasági jelenléten alapuló nyereségkivételre vonatkozó átmeneti könnyítés vonatkozásában pontosításra kerülne, hogy melyik évben melyik átmeneti adókulcsot kell megfizetni.
Személyi jövedelemadó
Több gyermeket nevelő anyák
A 2025-ös őszi adócsomag egyszerűsítené az adóelőleg nyilatkozattételi folyamatot is a több gyermeket nevelő anyák kedvezménye kapcsán.
- Nem kell külön nyilatkozat: 2026. január 1-jétől a háromgyermekes anyák a családi kedvezmény érvényesítéséről szóló nyilatkozaton jelölhetnék, ha a három gyermeket nevelő anyák kedvezményét (is) igénybe kívánják venni. Ezzel a lehetőséggel a fokozatosan jogosulttá váló két gyermekes anyák is élhetnek majd.
- Folytatólagosság: Az érintett édesanya továbbá nyilatkozhat a munkáltatója felé arról, hogy nyilatkozatát folytatólagos adóelőleg nyilatkozatnak tekintse. Ez a nyilatkozat az új nyilatkozattételig érvényes lenne.
- Két gyermeket nevelő vagy felnevelt édesanyákra vonatkozó adómentesség: Ez négy év alatt, 2029-ig kerül bevezetésre lépcsőzetesen az életkor függvényében.
Kriptoügyletek
Kriptoügyletek esetében az adókiegyenlítésre vonatkozó időbeli korlát megszűnne. Így nem csak a megelőző két év, hanem korábbi, adókiegyenlítésben ezidáig még nem szereplő veszteség is elszámolható lenne a tárgyév ügyleti nyereségével szemben. Az adókiegyenlítés elszámolásához olyan nyilvántartást kell majd vezetni, amelyből egyértelműen megállapítható az adókiegyenlítés során még nem érvényesített veszteség összege. Ez a lehetőség már a 2025-re vonatkozó szja-bevallásban megnyílna, ám feltétel, hogy a két évnél régebbi veszteséget a korábbi évek bevallásaiban fel kellett tüntetni.
Hitelintézeti kártérítés adathalászat esetén
Az adathalászat áldozatául esett banki ügyfelek esetében a bank által méltányosságból megtérített összeg adómentes jövedelemnek minősülne. Az adómentesség a kár összegét meg nem haladó térítés összege esetén alkalmazható, az ezt meghaladó összeg esetében az általános szabályok érvényesek. Ez a szabály a törvényjavaslat elfogadását követő napon lépne életbe.
Társadalombiztosítás és szociális hozzájárulási adó
2026. január 1-jétől bevezetésre kerülne a tartós megbízási jogviszony. Ebben a jogviszonyban a társadalombiztosítási járulékot és a szociális hozzájárulási adót a megbízási díj, de legalább a minimálbér 30%-a után meg kell fizetni. A megbízási jogviszony tartós jellegét a megbízó bejelentheti, ezzel biztosítva a biztosítási jogviszony folyamatos fennállását a jogviszony végéig, valamint az utólagos adminisztráció csökkentését.
Társadalombiztosítással kapcsolatos nyilvántartási rendszer
A 2025-ös őszi adócsomag értelmében egy komplex informatikai rendszer kialakítása segítene a magánszemélyeknek abban, hogy az egészségbiztosítási ellátásokkal és a nyugdíj célú járulékkifizetésekkel kapcsolatos adatokat egy felületen elérjék, ezzel segítve az ügyintézési folyamatokat.
Számvitel
A törvényjavaslat pontosítja kapcsolt felek azon egymás közötti ügyleteit, ahol a piaci árhoz képest keletkezett különbözet utólagos elszámolásáról állapodtak meg. A pontosítás lehetővé tenné, hogy az adózók a mediánra történő adóalap-módosítástól eltérően – az utólagos számviteli árkiigazítás esetében – a felek megállapodása szerint a piaci ártartományon belül meghatározott – akár a mediántól eltérő – piaci árat alkalmazhassanak számviteli elszámolásukban. A módosítást a 2025-ös őszi adócsomag szerint a 2026-ban induló üzleti évre kellene alkalmazni, de választani lehetne a 2025-re történő alkalmazását is.
Társasági adó
Látvány-csapatsportok támogatása
A 2025-ös őszi adócsomag pontosítja a látvány-csapatsportok esetében a támogatásból beszerzett tárgyi eszközök elidegenítésének feltételeit, különösen ingyenes átadás esetén.
K+F tevékenység adókedvezménye
- Adókedvezmény felső korlátja: A törvényalkotó a javaslat értelmében a kutatóintézetekkel, felsőoktatási intézményekkel és az MTA-val közösen végzett K+F projektek esetén az adókedvezmény maximumát is a K+F költségek 10%-ában határozná meg, 500 millió forintos éves felső korlát mellett. A javaslat várhatóan a kihirdetést követő napon lépne hatályba.
- Időbeli korlát: Változik a K+F kedvezmény választásának időbeli korlátja is: az adózó az adókedvezmény-érvényesítés módját ezentúl már az első választott adóévet követő ötödik évtől módosíthatja, a korábbi hatodik év helyett.
KIVA
A 2025-ös őszi adócsomag 2026. január 1-jétől kivenné az elektronikus pénzeszközöket a pénztár fogalmából, így ezeket nem kell figyelembe venni az adóalap-módosító tételek meghatározásánál.
Illeték
- Kölcsön elengedése: A kölcsön tulajdonos által történő elengedése illetékmentessé válna. Kivétel ez alól, ha a végelszámolás nem a cégbírósági törléssel zárul. Ez utóbbi esetben késedelmi pótlékkal emelten kell megfizetni az illeték összegét.
- Lakástulajdonhoz kapcsolódó vagyoni értékű jog: A lakástulajdon magánszemélyek általi megszerzésére vonatkozó illetékkiszabási rendelkezéseket kiterjesztenék a lakástulajdonhoz kapcsolódó vagyoni értékű jog megszerzésére is.
- Lízingbevevői jog:2025. január 1-jétől nem csak a pénzügyi lízingbeadás tényét lehet feltüntetni az ingatlannyilvántartásban, hanem a pénzügyi lízingbe vevő tulajdonjog-átszállásra vonatkozó jog (lízingbevevői jog) is bejegyezhető. A lehetőségről jelenleg az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény rendelkezik, a 2025-ös őszi adócsomag azonban átültetné ezt a változást az illetékről szóló törvénybe is.
Helyi adók
- Lízingbevevői jog: Az illetéktörvény mellett 2026. január 1-jétől a helyi adókról szóló törvény is beemelné a lízingbevevői jogot, továbbá a tulajdonjog-fenntartáshoz kapcsolódó jogot a vagyoni értékű jog definícióba.
- Települési adó: A 2025-ös őszi adócsomag értelmében az önkormányzatok nem vethetnének ki települési adót erdőre és kapcsolódó vagyoni értékűjogokra sem.
Adóigazgatási rendtartás
A 2025-ös őszi adócsomag bevezetné adóügyekben az automatikus döntéshozatalt, amely lehetővé teszi, hogy az adóhatóság automatikusan döntsön, ha minden szükséges adat rendelkezésre áll.
Cikkünkben igyekeztük alaposan összefoglalni a 2025-ös őszi adócsomag tervezet legfontosabb, vállalati döntéshozókat érintő elemeit. Ha kérdése van az itt részletezett szabályváltozásokkal kapcsolatban, a WTS Klient adótanácsadó csapata mindig készséggel áll ügyfelei rendelkezésére!
Jelen cikkünk kizárólag az általános tájékoztatást szolgálja és nem tekinthető tanácsadásnak.


