Az egészségügyi szolgáltató a beteg ellátását megelőzően ellenőrzi a TAJ szám érvényességét Magyarországon. Az online ellenőrzés során kiderül, hogy a beteg szerepel-e az egészségbiztosítónál az ellátásra jogosultakról vezetett nyilvántartásban. Az ellenőrzés során „zöld”, „piros”, „kék”, „barna” és „sárga” lámpát jelezhet a rendszer.
A egészségbiztosítási jogviszony ellenőrzése során a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő informatikai rendszere az alábbi jelzéseket mutathatja:
Zöld lámpa esetén a TAJ szám érvényes, az ellátandó személy jogviszonya rendezett, egészségügyi szolgáltatásra jogosult. Ez lehet azért, mert biztosítási jogviszonyban áll és fizeti a 4 százalék természetbeni egészségbiztosítási járulékot, illetve lehet azért is, mert a havi 7 110 forint egészségügyi szolgáltatási járulékot fizeti meg. Ez esetben a beteg az ellátásra zöld utat kap, azaz az egészségügyi szolgáltatónak a társadalombiztosítás keretében el kell látnia őt.
Piros lámpa esetén a TAJ szám érvényes, és bár az ellátandó személy jogviszonya rendezetlen, az egészségügyi szolgáltató nem tagadhatja meg az ellátás nyújtását és nem téríttetheti meg a beteggel az ellátás költségeit. Az egészségügyi szolgáltatónak tájékoztatnia kell a beteget jogviszonya rendezetlenségéről.
Kék lámpa esetén az ellátandó személy külföldön biztosított, a TAJ száma így átmenetileg érvénytelen. Az ellátandó személy bejelentette az egészségbiztosítóhoz, hogy külföldön létesített biztosítási jogviszonyt. Ilyen esetben az ellátás TAJ kártyával nem vehető igénybe, a beteg csak a külföldi biztosító által kiállított EU kártyával vagy az azzal egyenértékű formanyomtatvánnyal kaphat orvosi ellátást Magyarországon.
Barna lámpa esetén az egészségbiztosítási jogviszony ellenőrzése a TAJ szám egyéb okból való érvénytelenségét mutatja. Ilyen esetekben az egészségügyi szolgáltatás csak térítés ellenében vehető igénybe Magyarországon. Ilyen például, ha a beteg más országban él, a magyar lakcímét megszüntette, és ezért TAJ számát érvénytelenítették.
Sárga lámpa esetén a TAJ szám érvényes, azonban az ellátandó személy 24 hónapig csak korlátozott egészségügyi szolgáltatásokra jogosult az egészségbiztosítóval kötött megállapodás alapján. A megállapodás szerint korlátozás nélküli egészségügyi szolgáltatás – a sürgősségi ellátás kivételével – a megállapodás megkötését követő 24. hónap első napjától jár, kivéve, ha a megállapodás megkötésével egyidejűleg az előírt járulék befizetése visszamenőleg 24 hónapra megtörtént.
Amennyiben az egészségbiztosítási jogviszony ellenőrzése nem „zöld” vagy „sárga” lámpa jelzést mutat, erről tájékoztatják az ellátandó személyt az egészségügyi szolgáltatók. A TAJ szám érvényességének rendezését elektronikus úton az ügyfélkapun keresztül, illetve személyesen a kormányhivatal megyeszékhelyen működő járási hivatalánál – Pest megye és a főváros esetén Budapest Főváros Kormányhivatala XIII. kerületi hivatalánál – lehet kezdeményezni.
A bejelentést követően az egészségbiztosítási szerv értesíti az ügyfelet a jogviszony rendezésének eredményéről.