2020. március 23.

Változások az online számla adatszolgáltatási kötelezettség terén

Április 1-jétől már lehet a 2.0-ás verziójú XSD-t alkalmazni, de még nem kötelező

Változások az online számla adatszolgáltatási kötelezettség terén

2020. július 1-jétől, majd 2021. január 1-jétől, vagyis két lépésben terjeszti ki a magyar jogrendszer az online számla adatszolgáltatási kötelezettség hatályát szinte valamennyi ügyletre. Első lépésben megszűnik az a jelenlegi kitétel, hogy csak 100 000 forint feletti áthárított adót tartalmazó számláról kell adatot szolgáltatni, a második lépésben pedig a nem adóalanyok részére kibocsátott számlák is bekerülnek a jelentendő számlák körébe. Ez azt jelenti, hogy jövőre már azokat a számlákat is jelenteni kell, amelyeknél természetes személy a vevő. FRISSÍTÉS! Bár az eredeti tervek szerint 2020. április 1-jétől az online számla rendszerben már csak a 2.0-ás verziójú XSD-t lehetett volna alkalmazni, az 1.1-es verziót már nem, a koronavírus-járvány miatt meghirdetett veszélyhelyzetben ezt a határidőt március 24-én július 1-jére tolták ki. Mindez azt jelenti, hogy április 1-jétől lehet, de még nem kötelező a 2.0-ás XDS alkalmazása.

2018. július: az online számla adatszolgáltatási kötelezettség bevezetése

Magyarország 2018. július 1-jén vezette be az online számlázást, vagyis a valós idejű online számla adatszolgáltatás rendszerét. A szabályozás szerint adózóknak azoknak a számláknak az adattartalmáról kell valós időben információt szolgáltatni a NAV-nak, amelyeket belföldön nyilvántartásba vett adóalany felé állítanak ki, és amelyeknél az áthárított adó összege a 100 000 forintot eléri vagy meghaladja. Az adófizetők és az adótanácsadók kezdeti aggályainak ellenére a több mint másfél éve elindult rendszer sikeresen működik, és jelentősen hozzájárul a magyar gazdaság „fehérítéséhez”.

Tapasztalataink azt mutatják, hogy a rendszer sikeres működése ellenére számos cégnél akadnak még problémák. A magyar adóhatóság rendszerébe emberi beavatkozás nélkül feltöltött adatok és a havi áfabevallásokban szereplő adatok eltérhetnek, a jelentős eltérések pedig könnyen adóellenőrzést vonhatnak maguk után. Hiányos, hibás, késedelmes vagy elmulasztott adatszolgáltatás esetén a bírság számlánként akár 500 000 forint is lehet, ezért az adózóknak érdemes gyakran ellenőrizni a rendszert, és egyeztetni a bejelentett számla adatokat az áfabevallásban szereplő adatokkal.

2020. július: az online számla adatszolgáltatási kötelezettség kiterjesztésének első lépése

Az adózók számára már az online számla adatszolgáltatási kötelezettség 2018. júliusi bevezetésekor egyértelmű volt, hogy a 100 000 forintos határ csak egy átmeneti kitétel lesz a szabályozásban. 2020. július 1-jétől az áfatörvény módosítása nyomán pedig valóban megszűnik az a szabály, hogy ezen meghatározott értékhatár feletti áthárított adót tartalmazó számláról kell adatot szolgáltatni. Ez azt jelenti, hogy ettől az időponttól az online számla adatszolgáltatási kötelezettség kiterjed minden belföldön nyilvántartásba vett adóalany részére, belföldön teljesített ügyletről kibocsátott számlára, függetlenül az áfa összegétől. Ráadásul július 1-jétől az online számla adatszolgáltatási kötelezettség olyan adózókra is vonatkozik majd, akik belföldi fordított adózás alá tartozó és / vagy meghatározott áfamentes termékértékesítésről vagy szolgáltatásnyújtásról állítanak ki számlát. Ezen, számlaadási kötelezettséggel érintett körbe tartozik több más szolgáltatás mellett az egyéb oktatás is vagy például a magánegészségügyi, fogorvosi ellátás, illetve az ingatlanértékesítés. A számlakibocsátásra rendelkezésre álló határidő 15 napról 8 napra csökken, ezen túl pedig minden, adatszolgáltatási kötelezettség alá eső számlán szerepeltetni kell a belföldön nyilvántartásba vett partner adóalany belföldi adószámának első nyolc számjegyét.

A törvényváltozást a jogalkotók átmeneti szabállyal egészítették ki, amely rendelkezik arról, hogy mely számlák esetében kell még alkalmazni a régi adatszolgáltatásra vonatkozó szabályokat. Az átmeneti szabály előírja többek között azt is, hogy azon számlák esetében, amelyeket még 2020. július 1. előtt állítottak ki, a régi (július 1. előtt hatályos) rendelkezéseket kell alkalmazni – függetlenül a teljesítési időponttól.

2021. január: a második lépés

2021. január 1-jétől az online számla adatszolgáltatási kötelezettség kiterjed a nem adóalanyok, így például a természetes személyek részére kibocsátott számlákra, valamint az adóalany részére a Közösségen belüli adómentes termékértékesítésről kibocsátott számlára is. Így a már említett júliustól hatályos változásokkal együtt szinte valamennyi számla adatát jelenteni kell. Nem kell ugyanakkor adatot szolgáltatni azon számlákról, amelyeket nem adóalany részére, másik tagállamban teljesített ügyletekről bocsátottak ki, és amelyek után az adóalany adófizetési kötelezettségének az egyablakos rendszer alkalmazásával tesz eleget.

A jogalkotók a 2021. január 1-jétől hatályba lépő változás kapcsán is beiktattak egy átmeneti szabályt. Eszerint a 2020. december 31-éig kibocsátott számlák esetében még a december 31-én hatályos szabályokat kell alkalmazni.

Az online számla adatszolgáltatási kötelezettség kiterjesztésének várható hatása

Az online számla adatszolgáltatási kötelezettség bevezetése már eddig is nagy változást jelentett a cégek életében. Míg azonban eddig inkább egy adminisztrációt növelő változásnak élték meg, addig ez a kötelező lépés most hosszú távon ahhoz vezet, hogy a vállalkozások valóban csökkenthetik a pénzügyi adminisztrációs terheiket.

A beküldött adatok lekérésének lehetősége új távlatokat nyithat. A kimenő számlák esetében mindez nem rejt magában különösebb lehetőséget, hiszen a cégek nagy része korábban is összekötötte a könyvviteli rendszerét a számlázási rendszerével. A forradalmi változás inkább az, hogy a bejövő számlákat is le lehet kérni az xml formátumban – 2020. július 1-jétől már azokat is, amelyek 100 000 forintnál kevesebb áfát tartalmaznak. Tehát ettől az időponttól nem csupán a NAV fog minden számlát látni, de a cégek is le tudják kérdezni az összes bejövő belföldi számlájuk teljes adattartalmát, ezzel előkönyvelhetik a bejövő számláikat, alátámaszthatják az elektronikus számlák adattartalmát, vagy akár ellenőrizhetik a belföldi összesítő jelentések adatait is egy számítástechnikai fejlesztéssel, amelyet a WTS csoport Business Automation csoportja szívesen elvégez.

A WTS Klient januárban alakult új üzletága, a WTS Business Automation Kft. támogatást nyújt a magyar előírásoknak megfelelő adatszolgáltatási funkcióval még nem rendelkező számlázó programok kiegészítéséhez, illetve egyéb, az online számla adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez kapcsolódó megoldások fejlesztéséhez és üzemeltetéséhez. Forduljon hozzánk bizalommal!

Németh János
igazgató
Tel: +361 887 3712
janos.nemeth@wtsklient.hu

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.