Az adóhatóság ellenőrzési módszerei a digitalizáció előrehaladtával folyamatosan finomodnak. Az adóigazgatási rendtartásról szóló törvény által lehetővé tett, hagyományosnak mondható ellenőrzések mellett megjelentek a támogató eljárások is. A támogató eljárások nem minősülnek ellenőrzésnek, inkább a kockázatokra való figyelemfelhívást és ezek kiküszöbölését célozzák.
Az ellenőrzések alapvető két típusa a jogkövetési vizsgálat és az adóellenőrzés. Ezeket az ellenőrök megbízólevél kiküldésével indítják meg az adózónál. Ezzel szemben az adóhatóság által egyre gyakrabban alkalmazott „desk audit” helyszíni megkeresés, sőt az adózó bárminemű közreműködése nélkül is megvalósulhat, tehát az „asztal mellől is elvégezhető”. Az ellenőrzési módszerek a céljuk, hosszuk, összetettségük és eljárásrendjük szempontjából is jelentős különbségeket mutatnak.
Jogkövetési vizsgálat
Az ellenőrzések egyik hagyományos típusa a jogkövetési vizsgálat. Az adóhatóság ezzel ellenőrizheti, hogy az adózó eleget tett-e egy meghatározott időszakban többek között a bevallási, bejelentési vagy nyilvántartásvezetési kötelezettségeinek. Vizsgálhatja a gazdasági események valódiságát, továbbá adatokat is gyűjthet a nyilvántartásokban és bevallásokban szereplő adatok ellenőrzése érdekében. Az adatgyűjtés célja lehet az is, hogy a NAV további ellenőrzési tevékenysége érdekében saját adatbázist hozzon létre.
A jogkövetési vizsgálat alapesetben a megbízólevél kézbesítésétől számított 30 napig tart. A jogkövetési vizsgálat nem teremt lezárt időszakot, tehát a vizsgált időszak az elévülési időre is figyelemmel önellenőrzéssel módosítható. Az adóhatóság a vizsgálat eredményeit jegyzőkönyvbe foglalja, az ellenőrzés ennek a jegyzőkönyvnek az átadásával fejeződik be. Amennyiben a jogkövetési vizsgálat nem tesz megállapítást, akkor az adóhatóság határozathozatal nélkül zárja le az ellenőrzést. Ellenkező esetben, vagyis, ha a vizsgálat valamilyen kötelezettség teljesítését írja elő, vagy jogkövetkezményt állapít meg, az adóhatóság határozatot hoz.
A jogkövetési vizsgálat figyelmeztetésként szolgál az adózónak, hogy a hibákat és hiányosságokat mielőbb kiküszöbölje. Ugyanakkor adóellenőrzést is elrendelhet az adóhatóság, ha súlyosabb hibákat fedez fel a vizsgálat alatt.
Adóellenőrzés
Az ellenőrzések másik hagyományos típusa, az adóellenőrzés az adó vagy költségvetési támogatás alapjának és összegének vizsgálatára irányul. Az adóellenőrzés a jogkövetési vizsgálathoz képest részletesebb és átfogóbb: az adóhatóság a bejelentési, bevallási kötelezettség teljesítését adónként, támogatásonként és időszakonként vagy meghatározott időszakra több adónem tekintetében is vizsgálhatja. Az adóellenőrzés során az adóhatóság számos alátámasztó dokumentumot (jellemzően számlákat, szerződéseket, megrendeléseket, fuvarokmányokat) és egyéb adatot vagy nyilatkozatot kérhet be. Érdemes odafigyelni emiatt a rendezett nyilvántartásokra és a szükséges dokumentumok meglétére.
Az adóellenőrzés ellenőrzéssel lezárt időszakot eredményez, vagyis ennek az időszaknak a bevallásai alapvetően már nem helyesbíthetőek önellenőrzéssel. Fontos tisztában lenni azzal, hogy az önellenőrzés lehetősége legkésőbb a megbízólevél kézbesítéséig áll fenn. Egy küszöbön álló adóellenőrzés előtt ezért hasznos lehet az önellenőrzési szándék bejelentése, aminek benyújtásával a bejelentés szerinti adómegállapítási időszak és adónem tekintetében az adóhatóság meghatározott ideig nem indíthat adóellenőrzést.
Az adóellenőrzés alapesetben a megbízólevél kézbesítésétől számított 90 napon belül, a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók esetében 120 napon belül zárul. Adóellenőrzések esetén az adóhatóság az ellenőrzések eredményétől függetlenül határozatot hoz a megállapításokról.
Desk audit
A NAV ún. desk audit eljárása a fentiektől eltérően nem tartozik az adóigazgatási rendtartásról szóló törvényben részletezett ellenőrzések közé. Maga a desk audit kifejezés a törvényben nincs definiálva. Az adóhatóság tájékoztatása alapján a desk audit egy ügyvitelt támogató eljárásnak minősül.
A digitalizáció segítségével az adóhatóság folyamatosan építi ki ellenőrzést segítő adatbázisait és informatikai rendszereit. Az online számlaadat-szolgáltatások, a banki adatszolgáltatások, az országonkénti jelentések és egyéb nemzetközi információcsere rendszerek mind elősegítik, hogy az adóhatóság valós időben ellenőrizhesse az adókötelezettségek teljesítését.
Egy desk audit során az adóhatóság elsősorban dokumentumok és adatok vizsgálatával ellenőrzi az adózó tevékenységét, anélkül, hogy ellenőrzési eljárást indítana meg. Az adóhatóság a kockázatelemzési eljárások alkalmazásával az adózók gazdasági tevékenységének minden releváns információját elemzi, azonosítja az esetleges adóelkerülő magatartásokat, de nem feltétlenül kell az érintett adózót bevonnia.
A desk audit segítségével az online számlaadatok és bevallások közötti eltérések alapján felfedezhetők a tévedésre, adminisztratív mulasztásra visszavezethető problémák. Az elemzések alapján az ellenőrök – adott esetben telefonon vagy e-mailen keresztül – jelzik az eltéréseket az adózóknak, az adózók pedig legtöbbször hagyományos ellenőrzések nélkül, önként pótolni tudják az elmaradt kötelezettségeiket.
A desk audit az adóvisszaigénylések során is megjelenhet. Ha az adatok egyeznek, az adóhatóság kiutalja a kért pénzösszeget, de ha a feltárt kockázat jelentős, ellenőrzést rendelhet el. Ha az adóhatóság a számlakibocsátó partnereknél tár fel kockázatot, ott is támogató eljárást vagy ellenőrzést indíthat.
A desk audit tehát a gyakorlatban egy jellemzően gyorsan, jelentősebb adminisztráció nélkül lezajló támogató eljárás, ami csökkenteni tudja az adózóknál a folyamatos ellenőrzéssel járó terheket.
A WTS Klient adótanácsadó csapata nagy tapasztalattal rendelkezik a vállalkozások adóhatóság előtti képviseletében. Legyen szó az ellenőrzésről vagy az ellenőrzések utáni jogorvoslati eljárásról, kollégáinkra biztosan számíthat.