2022. február 8.

Az üzleti terv készítésének főbb szempontjai

Az üzleti terv legyen pozitív szemléletű, de reális

üzleti terv

Az üzleti terv készítése – a vállalkozások nagy részénél – sosem volt egyszerű feladat, hiszen a jövőbeli üzleti tervek, legalább részben, feltételezéseken alapulnak. Az előrejelzések és a tényleges eredmények között általában eltérés mutatkozik, mivel az események és a körülmények gyakran nem az elvárások szerint alakulnak. Emiatt pozitív és negatív eltérés egyaránt bekövetkezhet.

Mi az az üzleti terv?

Az utóbbi időben mintha megnövekedett volna az üzleti terv készítésének szempontjából bizonytalanságot jelentő események száma. Gondoljuk csak az egész világot érintő Covid-járványra és a pár éve még szinte elképzelhetetlennek tartott következményeire, vagy akár a gazdaság bizonyos szegmenseit érintő mikrochip hiányra és negatív hatásaira.

Szinte biztosra vehető, hogy a pár éve ezekre az időszakokra vonatkozóan készített tervek és a tények nagy eltérést mutatnak. Ez mégsem jelenti szükségszerűen azt, hogy ezek az üzleti tervek már az elkészítésük pillanatában rosszak lettek volna.  Inkább arról van szó, hogy utólag mindig könnyebb okosnak lenni.

Bármilyen célra is készüljön az üzleti terv (hitelfelvétel, pénzügyi befektetők bevonása, új termék piaci bevezetése, technológia fejlesztése, kapacitásbővítés stb.), fontos, hogy annak felhasználója tudja és megértse, hogy amit olvas, az bizony nem a kőbevésett valóság, hanem a menedzsment aktuális legjobb tudása és információi alapján felvázolt reális jövőkép.

Természetesen az üzleti terv célja befolyásolhatja annak pontos tartalmát, illetve, hogy mely fejezetei jobban, melyek kevésbé hangsúlyosak, de a hitelesség miatt nagyon fontos, hogy a megállapításai nem változhatnak meg ennek függvényében.

A jó üzleti terv meghatározza, hogy honnan indul a társaság, hova akar eljutni, ehhez milyen adottságai vannak, milyen veszélyekkel kell szembenéznie, milyen eszközökre és forrásokra van szüksége ahhoz, hogy elérje a kitűzött célját. Minél hosszabb az időtáv, annál bizonytalanabb a jövő megítélése, megnő a nem várt események bekövetkezésének esélye, megváltozhatnak a piaci viszonyok, és olykor még az állandónak tűnő faktorokban is változás állhat be.

Mire kell figyelni az üzleti terv készítése során?

Amikor üzleti tervet készítünk, figyelemmel kell lennünk az alábbi fő alapelvekre:

  • Realitás – Alapvetően legyen pozitív szemléletű, és ígéretes jövőképet vázoljon fel. Mindennek azonban úgy kell megtörténnie, hogy szilárd lábakkal álljon a realitások talaján. Nem szabad olyan vállalásokat tartalmaznia (pl. árbevétel vagy létszámnövekedés), amelyről már a készítés pillanatában tudható, hogy nem megvalósítható vagy nem életszerű, hogy bekövetkezzen. Az adatok egy részénél szükséges, hogy a vállalkozástól független szakmai források előrejelzésein alapuljanak, más esetekben viszont megengedhető, hogy múltbeli adatokból, trendekből levont következtetésekkel dolgozzunk.
  • Komplex szemlélet – Fontos, hogy fedje le a vállalkozás teljes spektrumát, és vegye figyelembe azokat a hatásokat, valamint azok változásait és a beléjük kódolt bizonytalanságokat, amelyektől a vállalkozás nem tudja magát függetleníteni. Ideértve a jogszabályi környezetet, a makrogazdasági trendeket mind a hazai, mind a világpiac tekintetében, illetve a piaci szereplők egyéb elvárásait, akár a környezetvédelem, akár a társadalmi felelősségvállalás tekintetében. Az egyes területek változásainak bizonytalan kimenetele miatt az sem feltétlenül baj, ha a vállalkozás több forgatókönyvet figyelembe vesz, és ezeket súlyozza a várható bekövetkezésük függvényében.
  • Konzisztencia – A számszaki adatai és szöveges leíró részei között legyen meg a harmónia, támogassák egymást, mutassanak egy irányba és logikailag is legyenek összhangban a vállalkozás által elérni kívánt céllal.
  • Lényegre törés – Itt is érvényesül a kevesebb néha több Egy jó üzleti tervnek nem kell feltétlenül 80 oldalasnak lennie, az indokolatlan információtorlódás zavarhatja a tisztánlátást és elrejtheti a lényeget.
  • Szabatosság – A szöveg könnyű érthetősége mellett ideértendő az is, hogy az olvasó az üzleti terv alapján ugyanazt a következtetést tudja levonni, mint annak készítője.
Összefoglalás

Egy hiteles üzleti terv elkészítése nagy kihívás elé állítja a vállalkozásokat a jövő eseményeinek előrejelzésének bizonytalanságai miatt. Ezért fontos a megalapozottság, amit legjobban a realitás, a komplex szemlélet és a konzisztencia szem előtt tartásával tud elérni a terv készítője.

Természetesen a fentiek mellett még számos tényezőt figyelembe kell venni, ahhoz, hogy egy hiteles és reális üzleti terv készüljön. Amennyiben ezzel kapcsolatban segítségre van szüksége, keresse pénzügyi-számviteli szakértőinket!

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.