2022. május 17.

A SAF-T adatszolgáltatás

Az adóhatóság új digitális fejlesztése

SAF-T

Az elmúlt hónapokban egyre többet olvasni, hallani a SAF-T jelentésről vagy SAF-T adatszolgáltatásról, a NAV egyik legújabb technológiai fejlesztéséről. Nézzük meg közelebbről, miről is van szó tulajdonképpen!

Az adóhatóság 2018. július 1-jével vezette be az online számla adatszolgáltatást Magyarországon. Emlékezhetünk, féltünk tőle, nem ismertük sem adózóként, sem adózási szakemberként. Kimondva vagy kimondatlanul tudtuk, a NAV még több adózói információval fog rendelkezni. Az azóta eltelt közel négy év után immár kimondhatjuk, minden kimenő számláról küld a szoftverünk jelentést, és mindez az adózói lét részévé vált, talán nem is olyan borzalmas.

OECD ajánlás és a SAF-T adatszolgáltatás célja

A legújabb ötlet az adóhatóság részéről, amely egy OECD ajánlás útján került előtérbe, az úgynevezett adózói célú standard (egységes) adatállomány, avagy Standard Audit File for Tax, röviden SAF-T. Ennek lényege, hogy a tervek szerint az adózáshoz kapcsolódó vállalati könyvelési, számlázási, adózási információkat digitálisan, egy standard fájl formájában kell majd szolgáltatni az adóhatóság részére. A SAF-T gyakorlatilag egy jól formázott XML szöveges adatfájl, amely a különböző vállalati rendszerekből, alrendszerekből származó adatokat tartalmazza. Az adatok törzsadatokra és tranzakciós adatokra oszlanak, és egy adott pénzügyi, elszámolási időszakra vonatkoznak. A standard fájl előállítása tehát szabványos formátumban, XML nyelven történik, kizárólag a rendelkezésre álló XSD formátumú fájlok érvényesítési sémáját figyelembe véve.

A fő cél nyilván az, hogy az így megkapott információk alapján az adóhatóság hatékonyabban tudjon ellenőrzéseket lefolytatni az adózóknál, vagy éppen – legyünk pozitívak – specifikusabb, az egyes adózókra nézve fókuszáltabb támogatást adni az adózói munkához. A SAF-T adatszolgáltatás célja vagy felhasználási lehetősége ezen túlmenően még a külső és belső ellenőrzés segítése is, illetve az adatok átjárhatóvá tétele a vállalatok és a kormányzati szervek között.

Külföldi példák

Arról is hallani, hogy az adóhatóság a nemzetközi ajánlásban megfogalmazott elsődleges információhalmaznál szélesebb körű adatszolgáltatást kíván megvalósítani hazánkban. Az OECD ajánlásnak két verziója is létezik, hazánk a 2.0 verzió alapján készítette el a SAF-T legújabb tervezetét. Ezt az adatszerkezetet elsődlegesen az adóhivatali ellenőrzési eljárások támogatására fejlesztették ki, és kizárólag eseti adatbekérést támogat, rendszeres adatszolgáltatásra (még) jelen állapotában nem alkalmas.

A hazai hatósági elképzelés nem újdonság, több külföldi országban – például Portugáliában, Lengyelországban és Norvégiában – az elmúlt években már valamilyen formában megvalósításra került.

A SAF-T adatszolgáltatás időpontja 

Az eddigiek alapján utólagos adatszolgáltatásról beszélünk, azonban jogalkotói döntés híján nem egyértelmű, mikor is kell létrehozni a standard fájlt. Egyik verzió, hogy a cégeknek a mérlegkészítést követően el kell végezniük a SAF-T fájlok generálását, amelyeket az érintett időszak elévülésének végéig meg kell őrizni. Az adatszolgáltatás egyaránt tartalmaz kötelező és nem kötelező elemeket. Elképzelhető ugyanakkor, hogy kizárólag megbízólevél alapján, adóhatósági kérésre kell majd a fájlt létrehozni, ez esetben biztosan kötelező elem lesz a megbízólevél száma is az adatszolgáltatásban. 

Mikortól is?

Ahogy említettük, nincs még döntés a SAF-T bevezetésének időpontjáról, határidőkről és az adatszolgáltatás pontos természetéről sem; annyi tűnik valószínűnek, hogy először az áfa modul kerül bevezetésre. Addig is érdemes barátkozni a gondolattal, a hatósági elképzelésekkel, és azzal, hogy remélhetőleg egy adózók számára is előnyös megoldás valósul meg abban a pillanatban, amikor a jogalkotói szabályozás adózók és szakemberek számára egyaránt elérhetővé válik.

A vállalatok informatikai rendszereinek és számlázó programjainak átállítása az SAF-T adatszolgáltatásra és az új formátumra a korábbi átállásokhoz hasonlóan komoly kihívás elé állíthatja a cégek informatikai és pénzügyi szakembereit is. A WTS Klient Business Automation üzletága készséggel segít Önnek az átállásban és az új adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez szükséges digitális rendszerek fejlesztésében.

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.