2021. január 1-jétől a korábbi bejelentéseknek megfelelően elindul Magyarországon az online számla 3.0 rendszer, az online számla adatszolgáltatás kiterjesztésének harmadik, végső lépése. Az online számla 3.0 bevezetésével egyidejűleg az adatszolgáltatási kötelezettség kiterjed a nem adóalanyok, így például a természetes személyek részére kibocsátott számlákra, valamint az adóalany részére a Közösségen belüli adómentes termékértékesítésről kibocsátott számlákra is. A NAV tehát a jövő évtől kezdve valóban minden számlát látni fog: azokat is, amelyeket a vállalkozások magánszemélyek részére állítottak ki.
2021 első negyedéve: szankciómentes időszak
Annak érdekében, hogy a vállalkozások informatikai rendszereit legyen idő felkészíteni, az adóhivatal már szeptember második hetében közzétette a GitHub és az onlineszamla.nav.gov.hu oldalakon az online számla 3.0 rendszerre vonatkozó, fejlesztőknek szóló sémákat és a műszaki változások átfogó leírását. Az XSD 3.0 specifikáció első verziója már elérhető, és elméletileg szeptember végétől már a tesztrendszer és az éles rendszer is elfogadja az adatszolgáltatást ebben a formátumban, alkalmazása azonban csak 2021. január 1-jétől lesz kötelező.
A zökkenőmentes átállás érdekében az első három hónapban, vagyis 2021. március 31-éig a NAV nem szankcionál, vagyis még befogadja a 2.0 formátumot is. A szankciómentes időszak után, április 1-jétől azonban már csak az eggyel fejlettebb, 3.0-ás verzió lesz elérhető.
Az XSD 3.0 specifikáció
A jogalkotók szerint az online számla 3.0 rendszer és a hozzá tartozó adatszolgáltatási formátum egyszerre biztosítja az áfabevallások kiajánlását, a papírmentes számlázást, valamint az adatvédelmet.
Azzal, hogy az online számla 3.0 adatszolgáltatás kiterjed a magánszemélyeknek, valamint a külföldieknek (EU és harmadik országbeli is) kiállított számlákra is, átlagosan napi több mint félmillió (lakossági) számlával többet fog látni a NAV, mint előtte. Ezáltal jövőre a revizoroknak szinte az összes kontrolladat rendelkezésére áll majd az áfabevallások valóságtartalmának vizsgálata során, és a kormány már az áfabevallásokat is ki tudja tölteni a vállalkozások helyett. Ennek köszönhetően az adóügyekért felelős államtitkárság közlése szerint bevezetésre kerül egy új szolgáltatás, az áfabevallások kiajánlása, ami évente nagyjából 480 ezer vállalkozásnak jelenthet adminisztrációs tehercsökkenést. Látni kell ugyanakkor azt is, hogy a számlák áfatartalmának levonásánál az adózóknak több szempontot és belső ellenőrzési eljárást is figyelembe kell venni, amelyet várhatóan ez a könnyítő eljárás nem helyettesíthet. (Például a levonásba helyezésnek szigorú törvényi feltételei vannak, és az adózó is mérlegelhet, hogy mikor szeretne a levonási jogával élni a levonási jog megnyílta után.)
Az XSD 3.0 specifikáció további előnye – különösen a koronavírus-járvány idején –, hogy kiválthatja a magas fertőzési kockázatot jelentő papírszámlákat. Az eladó által XML formátumban feltöltött e-számlát a vevő letöltheti és hiteles számlaként kezelheti, így az adatszolgáltatás lehet maga az elektronikus számla. A gazdaságban leggyakrabban használt azonosítók, így például a szerződésszám is opcionálisan kitölthetők az XSD 3.0 adatstruktúrában, ezzel a számlák automatikusan és könnyen feldolgozhatóvá válnak vevői oldalon.
Az online számla 3.0 rendszerre való átállás végül pedig adatvédelmi szempontból is fontos, hiszen az XSD 3.0 specifikáció biztosítja a lakossági adatok anonimitását. A magánszemélynek kiállított számlák esetében az adatszolgáltatás nem tartalmazhat nevet és címet, így a magánszemély vevő személyes adatait a NAV sem látja.
Az online számla 3.0 rendszer további előnyei
Az online számla 3.0 bevezetésével jövőre gyakorlatilag teljessé válik Magyarországon a 2018. július 1-jén indult, majd idén kiterjesztett számla-adatszolgáltatás rendszere. Mindez a gazdaság további fehéredését és a digitalizáció további terjedését hozhatja magával.
A vállalatok informatikai rendszereinek és számlázó programjainak átállítása az online számla 3.0 adatszolgáltatásra és az új formátumra a korábbi átállásokhoz hasonlóan komoly kihívás elé állíthatja a cégek informatikai és pénzügyi szakembereit is. A WTS Klient Business Automation üzletága készséggel segít Önnek az átállásban és az új adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséhez szükséges digitális rendszerek fejlesztésében.