Július 2-án elindult az online számla adatszolgáltatás, bár technikai problémák előfordulhatnak még az adatszolgáltatás során. A WTS Klient szerint hasznos lenne, ha az egy hónapos, vagyis július 31-ig tartó szankciómentes időszak valamivel hosszabb lenne, figyelembe véve a nem magyar számlázási rendszerekkel működő cégek folyamatait.
Az online számla adatszolgáltatás gyakorlati tapasztalatai
A július 2-ától élesben is elstartolt rendszer mellett az online számla adatszolgáltatás tesztrendszere is megmaradt párhuzamosan, így a speciális számlázások előtt a tesztrendszerben is ki lehet próbálni, hogy elfogadó vagy elutasító visszaigazolást kap-e az adózó. (Ne feledjük, hogy például hibás adatszolgáltatás esetén az adózók jelentős mulasztási bírsággal számolhatnak.)
A kezdeti időszakban a magyar szoftverfejlesztők által előállított számlázó programok tekintetében is voltak különbségek. A fejlesztők nagy része sikeres munkát végzett, és már az első naptól működött az online számla adatszolgáltatás rendszere, míg előfordulnak olyan szoftverek, ahol a kommunikációban problémák adódtak az első hetekben. Egy-egy esetben a probléma okát sem könnyű megtalálni. Fontosnak tartjuk arra is felhívni a figyelmet, hogy a jogszabály is csak a számlák adattartalmával kapcsolatosan követeli meg az adatszolgáltatást, azaz a könyvelési programokból kiállított egyéb bizonylatokra, pro-forma számlákra, nyugtákra nem vonatkozik a kötelezettség.
Technikai és másodlagos regisztráltak
Az online számla adatszolgáltatás rendszere hasonlít az EKÁER-hez abban a tekintetben, hogy itt is a cég képviselője, meghatalmazottja tud elsődleges regisztrációt készíteni, és ő az, aki technikai regisztrációt tud képezni, amely a gép-gép kommunikációnak az alapfeltétele. Az önszámlázás során is javasolt külön technikai regisztrációt készíteni valamennyi önszámlázós struktúra esetében, és különböző számlázó szoftverek egyidejű használata során is tanácsos külön technikai regisztrációkat kérni. A technikai regisztráció során kétféle jogosultsági csoportot tudunk beállítani:
- számlák kezelése és számlák lekérdezése vagy
- számlák kezelése és saját számlák lekérdezése
Az elsődleges felhasználó másodlagos regisztráltaknak is tud hozzáférést adni, és meghatározható a másodlagos regisztráltak által végezhető tevékenységek köre is.
A másodlagos regisztrációhoz nem szükséges magyar ügyfélkapus hozzáférés, azaz például egy külföldi pénzügyi vezető vagy a nemzetközi hátterű cégek külföldi szakértői is bele tudnak nézni a rendszerbe, ellenőrizhetik az adatszolgáltatást, lekérhetik a cégükre kiállított számlák listáját, vagy hibajavítás esetén engedélyt adhatnak technikai érvénytelenítésre.
Hibajavítás
Amennyiben egy eredeti számla hibásan kerül kiállításra, például rossz adószám, helytelen áfakulcs, nettó összeg stb. szerepel rajta, abban az esetben a magyar számlázási szabályokkal összhangban számlával egy tekintet alá eső okiratot kell kiállítani, amelynek hivatkoznia kell az ügylet alapszámlájának a számára. A rendszerben pedig az alapszámlára és a módosító számlára vonatkozó adattartalmat is jelenteni kell.
Fontos, hogy van lehetőség hibajavításra az előbb leírtaktól eltérő esetekben is. Például, ha az adatszolgáltatás nem dolgozható fel, vagy technikai hiba történik az online számla adatszolgáltatás során, akkor a hibát ki kell javítani. Elsősorban gépi úton kell megismételni az adatszolgáltatást, oly módon, hogy a hibajavítást vagy az elsődleges felhasználónak, vagy az erre a részfeladatra jogosult másodlagos felhasználónak is jóvá kell hagynia az online felületen (azaz a hibajavítás, technikai érvénytelenítés egy emberi kontrollpont beiktatása után végezhető el). Ha valamilyen oknál fogva például a fejlesztő nem tudja megoldani 3 munkanapon belül a problémát, abban az esetben van lehetőség manuális adatszolgáltatásra. Ne feledjük, hogy a manuális adatszolgáltatás is a https://onlineszamla.nav.gov.hu/ oldalon teljesítendő abban az esetben, ha az adózó nem számlázó szoftvert, hanem számlatömböt használ a számlakiállításhoz.
Szankciómentes időszak
A Pénzügyminisztérium közleménye szerint július 31-éig még nem szankcionál a NAV abban az esetben, hogy ha az első számla kiállítása előtt regisztráljuk magunkat az online számla adatszolgáltatás rendszerébe, majd pedig utólagosan feltöltjük a számlákat július 31-éig. A szankció nagyon súlyos, hiszen hiányos vagy nem teljesített adatszolgáltatásonként, számlánként egy adózónál akár 500 000 forint is lehet.
Az online számlázás bevezetésének első tanulságairól igyekszünk továbbra is naprakészen tartani olvasóinkat. Továbbra is forduljanak hozzánk bizalommal kérdéseikkel, észrevételeikkel! Fejlesztőinkkel közösen azon dolgozunk, hogy a legnagyobb kihívást jelentő helyzetekre is találjunk megoldást.