2018. november 6.

Elektronikus kapcsolattartás az adózásban

A számítástechnikai megoldások fejlődése, az adatok elektronikus úton való továbbítása és feldolgozása az adózás és az adóhatóságokkal való kapcsolattartás területeit sem kerülik el. Mint ahogy arról korábban már több cikkben is beszámoltunk, a gazdálkodó szervezetek 2018. január 1-jét követően elektronikus kapcsolattartásra és ügyintézésre kötelezettek a NAV (és az önkormányzatok) előtt intézhető ügyek vonatkozásában. A korábban kizárólag papír alapon benyújtható beadványok immár elektronikusan is teljesíthetőek. A módszereket illetően több új eljárás is bevezetésre került.

Elektronikus kapcsolattartás adóellenőrzés és más eljárások során

Az adóellenőrzés során az adózók az ELLUGY nyomtatvány használatával, elektronikus úton küldhetik be az eljárás során benyújtandó dokumentumokat (pl. meghatalmazást, nyilatkozatot, iratanyagot, észrevételt stb.). A nyomtatvány elektronikusan kerül továbbításra, és kiváltja a korábban alkalmazott postai küldeményeket. Egyéb, a NAV hatáskörébe tartozó ellenőrzési eljárás kapcsán szükséges dokumentumokat is benyújthatunk elektronikusan, de fontos, hogy a benyújtandó nyomtatványok típusát az ellenőrzésben eljáró adóellenőrökkel egyeztessük.

Az e-papír intézménye az elektronikusan indítható egyéb eljárásokat foglalja magába. Ezen belül már nemcsak a NAV-val, hanem egyéb hatóságokkal is kapcsolatba léphetünk, a témacsoport kiválasztása alapján a rendszer automatikusan beazonosítja a címzettet. Az ügyfélkapus azonosítást követően szabad formátumú levél írására van lehetőségünk, amelyre a válasz az ügyintézésben részt vevő magánszemély vagy cég tárhelyére érkezik majd.

Az elektronikus kapcsolattartás eszköze változóban van

Korábban az adóhatóságokkal való elektronikus kapcsolattartás szinte kivétel nélkül az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) révén valósult meg, az elkészített bevallásokat pedig a meghatalmazott személyes adatai alapján létrehozott ügyfélkapun keresztül kerültek benyújtásra. Az elektronikus kapcsolattartás formája azonban változóban van. A gazdálkodó szervezetek számára 2018. január 1-től kötelező a cégkapu használata. A cégkapu egy elektronikus tárhely a gazdálkodó szervezetek számára, amelyet az ügyfelek a hatóságokkal való elektronikus kapcsolattartáshoz, a szükséges dokumentumok letöltéséhez használhatnak. A gazdálkodó szervezetek kötelesek elvégezni a cégkapu-regisztrációt, melynek során cégkapu-megbízottként kizárólag ügyfélkapus hozzáféréssel rendelkező magánszemélyt jelölhetnek ki. Amennyiben a cégkapu-regisztráció sikeres, hatósági iratok érkezhetnek a tárhelyre. A cégkapu-megbízott felelősséggel tartozik a beérkező küldeményeket illetően, ezért fontos figyelemmel kísérnie a tárhelyre érkezett üzeneteket, dokumentumokat.

A gazdálkodó szervezetek 2018-ban a NAV-val folytatott elektronikus kommunikációban változatlanul használhatják a képviselők vagy meghatalmazottak ügyfélkapus tárhelyét. Azonban választásuk alapján már 2018-ban a cégkapu igénybevételével is küldhetik bevallásaikat, egyéb dokumentumaikat a NAV és egyéb hatóságok felé. A cégkapu-megbízottak ügykezelői jogosultságokat adhatnak olyan magánszemélyek részére és vonhatnak vissza olyan magánszemélyektől, akik az elektronikus kapcsolattartásban részt vesznek. A gazdálkodó szervezetek elektronikus kommunikációja 2019. január 1-jét követően a cégkapun keresztül valósul majd meg. Emiatt fontos, hogy az esetlegesen hiányzó regisztrációt mielőbb elvégezzük, és kijelöljük az ügykezelőket is.

További kilátások

A jövőben várhatóan tovább fejlődnek majd az adózásban és a könyvelésben alkalmazott elektronikus eljárások, melyek célja elsődlegesen az adatfeldolgozás automatizálása. Emellett lehetőséget biztosítanak a NAV részére gyorsabb és szélesebb körű ellenőrzések lefolytatására is. Az online számlázás kapcsán már nyilvánvalóvá vált a számítástechnikai fejlesztések szerepe ebben a folyamatban, amely manapság már a könyvelés és az adózás elválaszthatatlan és egyre meghatározóbb részévé vált.

Ha kíváncsi, hogy cége megfelelően használja-e a jelenleg elérhető digitális lehetőségeket az adózásban, vegye fel velünk a kapcsolatot, rövid idő alatt gyors és megbízható diagnózist adunk.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:

Mesterséges intelligencia az adózásban

Mit jelent az elektronikus kapcsolattartás az iparűzési adóbevallás szempontjából?

Cégkapu-regisztráció meghatalmazás alapján a gyakorlatban

Cégkapu-regisztráció a cégjegyzékben bejegyzett gazdálkodó szervezetek esetében

Lépjen velünk kapcsolatba!

Amennyiben bármilyen kérdése vagy megjegyzése van a WTS Klienttel, illetve szakmai anyagainkkal kapcsolatban, töltse ki rövid kapcsolatfelvételi űrlapunkat és hamarosan keresni fogjuk Önt.