Korábban a különböző eljárásokban szükséges volt a nemleges adóigazolás beszerzése, amelyet leginkább eredeti, papír formában kellett prezentálni. Az utóbbi időben az adminisztrációs terhek csökkentésének részeként ezen a területen is fejlődés következett be. A NAV naprakész KOMA adatbázisa, vagyis a köztartozásmentes adatbázis általánosságban helyettesíti a nemleges adóigazolást, és ezzel nagy mértékben megkönnyíti az ügyintézést.
A köztartozásmentes adatbázis előnyei
Az adatbázisban való szereplésnek számos előnye van. Bizonyos pályázatokon való részvételkor, illetve közbeszerzési eljárásban való induláskor feltételként is szabhatják, hogy a pályázó cég benne legyen a köztartozásmentes adatbázis nyilvántartásában. Néhány esetben jogi szabályozás is kapcsolódik az adatbázisban való szerepléshez. Az EKÁER-szabályozás alapján például mentesülnek a kockázati biztosíték alól azok a cégek, akik szerepelnek az adatbázisban.
A köztartozásmentes adatbázis feltételei
A köztartozásmentes adatbázisba való felvételt a cégeknek a KOMA nyomtatvány segítségével külön kérelmezniük kell. A felvételi kérelem illetékmentes, és a hónap során bármikor benyújtható. A NAV általános szabály szerint minden hónap utolsó napján vizsgálja meg a tartozásokat, és hozza meg a döntést az esetleges törlésről vagy felvételről. A köztartozásmentes adatbázis minden hónap 10-én frissül.
A beadott kérelem alapján a NAV megvizsgálja az adózóra vonatkozóan a következő feltételeket:
- nincs a NAV-nál nyilvántartott nettó adótartozása, valamint köztartozása,
- az esedékes bevallási és befizetési kötelezettségeinek eleget tesz vagy tett,
- nem áll csődeljárás, végelszámolás, kényszertörlési vagy felszámolási eljárás alatt,
- csoportos adóalanyként nincs áfa-, illetve társasági adó tartozása,
- adó megfizetésre kötelezettként nincs lejárt esedékességű tartozása.
Amennyiben az adózó megfelel a fenti feltételeknek, akkor felvételt nyer, illetve továbbra is szerepel az adatbázisban, erről külön értesítést nem küldenek. A felvételi kérelemmel kapcsolatban a NAV hiánypótló végzést is küldhet a cég tárhelyére. Az ebben foglalt hiányosságok megszüntetésére általában 10 napos határidőt szabnak. Amennyiben a hiánypótlás nem történik meg, a NAV a felvételi eljárásról elutasító határozatot hoz.
Abban az esetben, ha az adózó már szerepel az adatbázisban, de hónap végén nem felel meg valamelyik feltételnek, akkor az adatbázisból törlésre kerül. Erről a NAV a cégkapun keresztül tájékoztatást küld. Ebben az esetben, a hiányosságok megszüntetése után kérelmezni lehet az adózó újbóli felvételét a köztartozásmentes adatbázis cégei közé.
Könnyítések a veszélyhelyzetben
Aktuálisan a koronavírus-járvány kapcsán bevezetett könnyítés is érintheti a vállalkozások szereplését a köztartozásmentes adatbázisban, illetve az adatbázisból történő törlésüket. A könnyítés szerint ugyanis igazolási kérelem benyújtása esetén a vállalkozásoknak lehetőségük van arra, hogy többek között a társasági adó, kisvállalati adó, innovációs járulék bevallását és befizetését mulasztási jogkövetkezmények nélkül 2021. június 30-áig teljesítsék. Ha az adózó a bevallási kötelezettség elmulasztása miatt törlődik az adatbázisból, de az igazolási kérelmet a NAV elfogadja, akkor az adózót utólag visszahelyezi az adatbázisba.
A köztartozásmentes adatbázisban való szereplés hiánya néhány esetben szankciókhoz vezethet, ezért fontos, hogy külön figyelmet fordítsunk a köztartozásmentes adatbázis feltételeinek való folyamatos megfelelésnek. Célszerű az adófolyószámlát rendszeresen ellenőrizni, hogy az adóbefizetések és a bevallások rendben legyenek. A saját vállalkozásunk tekintetében nyújtott előnyökön túl a köztartozásmentes adatbázis információt nyújthat egy új üzleti partner megbízhatóságáról, ezért érdemes az adatbázist a leendő partnerekről való információszerzésre is használni.
Ha kérdése van a köztartozásmentes adatbázissal, az adatbázisban való szereplés feltételeivel vagy akár adófolyószámlájának ellenőrzésével kapcsolatban, forduljon hozzánk bizalommal, készséggel állunk ügyfeleink rendelkezésére!